Wednesday, April 17, 2013

UEFA Champions League 2012/13 - Semi Final




UEFA Champions League 2012/13
Semi-finals (1st leg)
April 24, 2013 (Rabu) : 2.45 AM
1st legBayern Munichvs
Barcelona
April 25, 2013 (Khamis) 2.45 AM
1st legBorussia Dortmundvs
Real Madrid

UEFA Champions League 2012/13
Semi-finals (2nd leg)
May 1, 2013 (Rabu) : 2.45 AM
2nd legReal Madridvs
Borussia Dortmund
May 2, 2013 (Khamis) 2.45 AM
2nd legBarcelonavs
Bayern Munich






Bayern Munich vs Barcelona

Mungkin Pep Guardiola akan berbaring tenang di atas sofa sambil memegang secawan kopi cap jantan jenama Sepanyol menonton perlawanan penuh sejarah ini. Pertembungan pasukan bekas bimbingannya dan pasukan yang akan dilatihnya musim hadapan. Tetapi ramai mungkin tahu bahawa perlawanan ini bakal ditentukan oleh sejauh mana tahap persembahan Lionel Messi. Jika kecederaan Messi sembuh menjelang aksi ini, tidak banyak yang perlu dirisaukan oleh Tito Vilanova. Sekiranya Messi tidak menjaringkan gol pun, tetapi kehadirannya di atas padang amat diperlukan dalam membakar semangat rakan-rakan yang lain. Memetik kata-kata Carlo Ancelotti.."Beliau (Messi) tetap adalah pemain terbaik dunia walaupun tidak berada dalam keadaan cergas 100%"

Mandzukic dan Pedro - Tajam dihadapan gol.

Tetapi harus diingat...rekod Bayern Munich menentang Barcelona amat baik. Menang 3, seri 2 dan kalah hanya 1 perlawanan. Bayern Munich yang juga merupakan naib juara musim lepas baru sahaja memenangi kejuaraan Bundesliga ke-23 musim ini. Kemampuan Beyern Munich menyingkirkan Juventus pada peringkat suku akhir dengan skor 2-0 dalam kedua-dua perlawanan, melalui kehadiran pemain seperti Arjen Robben, Mario Mandzukic dan Bastian Schweinsteiger tidak wajar dipandang remeh. Kecemerlangan Philips Lahm mengetuai barisan pertahanan yang turut terdiri daripada Dante, Alaba dan Boateng akan diuji menerusi gandingan emas Barcelona iaitu Xavi-Iniesta. 


Ramalan: 1st Leg: Bayern Munich 1- 1 Barcelona | 2nd Leg: Barcelona 2 - 0 Bayern Munich. Barcelona layak dengan aggregate 3-1 (bergantung kepada peranan Messi dalam kedua-dua perlawanan ini).
   

Borussia Dortmund vs Real Madrid


Borussia Dortmund adalah pasukan tunggal yang masih belum mengalami kekalahan dalam Champions League musim ini dan mereka adalah pasukan yang perlu dipandang serius. Jurulatih berkarisma, Jurgen Klopp telah berjaya menanamkan semangat juang tentera tidak mudah putus asa dalam setiap jiwa pemain mudanya. Ini terbukti ketika perlawanan menentang Malaga apabila pasukannya bangkit dan menjaringkan 2 gol di masa kecederaan (kali pertama sesebuah pasukan perlu menjaringkan 2 gol di masa kecederaan dalam saingan kalah mati Champions League selepas kali terakhir dilakukan oleh Manchester United pada perlawanan akhir 1999).


Sebagai rekod, Borussia Dortmund hanya pernah sekali menewaskan Real Madrid, kalah 2 dan seri 3. Dan kemenangan yang mereka capai adalah ketika di peringkat kumpulan Oktober lepas. Mereka juga berjaya mengikat Real Madrid 2-2 di Bernabeu beberapa minggu kemudiannya. Penyerang Poland, Robert Lewandowski adalah ancaman utama dengan Mario Götze dan Marco Reus yang juga sentiasa berbahya apabila melakukan serangan. Tetapi senjata utama mereka adalah pemain ke-12 nya. Aksi di Westfalenstadion nanti sudah pasti banyak membantu membakar semangat juang pemain-pemain Borrusia Dortmund.

 
Tetapi cukupkah dengan hanya berbekalkan semangat sahaja untuk berjuang menentang pengurus secerdik Jose Mourinho yang mempunyai Cristiano Ronaldo yang sentiasa bersumpah untuk berjihad demi pasukan Real Madrid? Amat sukar untuk membayangkan pertahanan Dortmund mampu untuk menjinakkan Ronaldo semasa aksi separuh akhir nanti. Sekali lagi saya ramalkan Real Madrid tidak akan mampu 'clean sheet' dalam laga pertama di Dortmund kelak. Namun sekiranya Dortmund pula berjaya menjaringkan gol di Bernabeu, satu malapetaka maha besar akan menimpa Real Madrid.
 
 
Walaupun ramai peminat neutral yang menginginkan 'El Clasico' Barcelona dan Real Madrid di Final  Champions League, namun Dormund-Bayern juga turut menyimpan hati untuk mempersembahkan 'El Clasico' versi Jerman milik mereka sendiri. Beramai-ramailah kita tunggu dengan penuh damai di hati..

Ramalan: 1st Leg:Borussia Dortmund 2-1 Real Madrid | 2nd Leg:Real Madrid 2-1 Borussia Dortmund. Dortmund mara selepas penentuan penalti.



No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...