There was an error in this gadget

Friday, April 12, 2013

Tazkirah Bola – Bolehkah Tottenham Hotspur Mengekalkan Status Big Four Dan Relevannya Dalam Konteks Sosio Masyarakat Islam 1 Malaysia?

Penemuan seekor ayam dan sebiji bola yang disumpah menjadi batu oleh Sang Kelembai adalah asal penubuhan Tottenham Hotspur - Bernama
 
 
Saja aku bagi tajuk panjang-panjang supaya kamu semua mengantuk baca.
 
Dulu-dulu masa zaman bebudak, Mak selalu pesan kalau nak pilihanraya mesti kena keluar mengundi. Sebelum mengundi, kena daftar undi dulu. Masa mengundi pulak jangan ragu-ragu nak pangkah.
 
Sebenarnya tidak relevan pun daftar undi dengan tak daftar undi. Daftar undi ke tidak, ada saja orang yang sibuk bersuara suruh pangkah dacingla, bulan la, kambing la.
 
BPL pun sudah mahu habis. Tinggal 6/7 perlawanan saja lagi. Manchester United semakin jauh ke atas. Liverpool pula semakin jauh terkebawah seperti kebiasaan setiap musim. What a loser?
 
Sekarang ini kecoh-kecoh tentang Tottenham Hotspur, kelab cap ayam yang sedang merebut tempat ke 3 dan kemungkinan mereka dapat memecahkan monopoli Manchester-Manchester selama 2 musim ini.
 
Adebayor sudah mula bersuara dengan yakin akan kemungkinan benda luar biasa ini akan berlaku. Begitu juga mamat yang selalu jual skaf Spurs buatan Siam di White Hart Lane. Selepas menang bergaya ke atas Swansea dan seri dengan Everton para peminat Spurs rata-rata sudah terlupa tentang Arsenal, Chelsea dan Manchester United, sekadar menyebut beberapa nama.
 
Persoalannya, mampukah Spurs? Apa kata kita lihat beberapa perkara yang memungkin ini semua. Mari, adik-adik!
 
 
1. Villas Boas musim ini adalah pengurus Spurs. Siapa yang tak kenal Villas Boas? Kalau tak kenal maknanya memang mat jiwang Manchester United, cuma kenal Sir Alex je. Villa Boas ialah pengurus keturunan Portugal yang terbaik masa ini selepas Mourinho. Tengok apa yang dicapainya masa zaman Porto dulu.

2. Tottenham Hotspurs telah memecah monopoli Big Four pada musim 2009-2010 dulu. Musim berikutnya mereka layak sehingga ke Suku Akhir Champions League selepas kali terakihir menunjuk muka pada musim 1961–62. Malangnya mereka dikandaskan oleh Real Madrid.

3. Musim ini adalah yang terbaik buat mereka. Barisan kejurulatihan yang mantap seperti lagenda Tim Sherwood dan Les Ferdinand. Dilengkapi dengan pemilik kelab Daniel Levy yang bijaksana dan tidak sepandir John W. Henry yang hanya memiliki isteri yang Hotszzzz.

4. Tahun depan tahun Piala Dunia. Spurs dibarisi ramai pemain England seperti Jermaine Defoe, Scott Parker, Kyle Walker, Steven Caulker, Michael Dawson ,Aaron Lennon, dan ramai lagi. Mereka perlu bermain dengan baik jika mahu turut serta dalam rombongan ke Brazil nanti. Secara tidak langsung ia membantu Spurs dalam saingan EPL mereka.

5. Skuad Spurs kali ini jelas tidak ketandusan pemain. Jika sekalipun berlaku insiden kecederaan, pemain yang ada di bangku simpanan berkeupayaan untuk mengambil alih. Lihat saja barisan tengah Spurs hari ini sebagai contoh (Dembele, Demsey, Lewis Holtby, Gareth Bale).


Memang di atas kertas, Spurs dilihat berpotensi. Di atas padang, kita kena tunggu bila perlawanan bermula.

Namun, bak kata Haji Hasbullah Awang, harus diingat, Spurs masih ada 6 sahaja perlawanan lagi. Lihat pada Swansea musim ini, bermula garang tapi kemudiannya pancit. Konsistensi adalah senjata utama untuk memenangi EPL. Daniel Levy juga hendaknya mengelak dari cuba campur tangan urusan Villas Boas. Begitu juga ada kemungkinan Manchester City akan datang dengan timbunan wang untuk membeli sesiapa pemain Spurs yang mereka berkenan di hati.

Seperkara lagi, bagaimana Spurs akan berdepan dengan seteru Big Four bakal menentukan sama ada mereka mampu untuk berada di empat tempat teratas EPL. Menang dengan Liverpool satu hal, tapi belum tentu lagi dengan Chelsea dan Manchester City. Itu belum kira perlawanan di tempat lawan.

Jadi apa pendapat kamu semua? Boleh atau tidak Spurs mengekalkan status Big Four musim ini? Sila beri komen dan kalau boleh cuba sangkut pautkan dengan konteks sosio masyarakat Islam 1 Malaysia.

Dah, aku nak poie mesojid bentang sejadah, Imam Mesojid dah whatsapp aku..
 

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...