Sunday, July 8, 2018

Separuh Akhir Piala Dunia 2018:Perancis Melawan Belgium.

Separuh Akhir Piala Dunia 2018:Perancis Melawan Belgium.

LATAR PASUKAN DAN SEJARAH PERSETERUAN

Perancis pasukan paling ramai dilimpahi bakat muda akan bertarung dengan generasi emas Belgium dalam laga separuh akhir yang menjadi impian setiap peminat bola sepak dunia. Dua gergasi Eropah ini akan beradu tenaga di Saint Petersburg bagi merebut slot ke perlawanan akhir Piala Dunia 2018.

Selepas Belgium menewaskan Brazil 2-1 dan Perancis menundukkan Uruguay 2-0, Juara Piala Dunia 2018 sudah pasti akan menjadi milik pasukan daripada Eropah. Ini kerana satu lagi perlawanan separuh akhir adalah melibatkan antara England dan Croatia.

Mengikut data simpanan, kedua pasukan ini sudah bertemu sebanyak 74 kali. Ia merupakan satu sejarah yang panjang buat Belgium dan Perancis. Perancis menang 24 kali, Belgium merekodkan 30 kali kejayaan dan 19 perlawanan antara mereka berakhir dengan keputusan seri. Kali terakhir kedua pasukan bertemu ialah pada 2015 dengan Perancis tewas kepada Belgium 3-4. Gol-gol Perancis dijaringkan oleh Valbuena, Nabil Fekir dan Payet. Manakala gol Belgium disumbat menerusi Fellaini (2 gol), Nainggolan dan Hazard.

MASTER MARTINEZ MELAWAN DEDIKASI DESCHAMPS.

Akhirnya Roberto Martinez dipandang tinggi. Suara sumbang yang mengutuk beliau sudah tidak kedengaran. Ketika bertemu Brazil sekali lagi beliau membuktikan dirinya adalah genius taktikal. Mengekspolitasi bakat Lukaku, Hazard dan De Bruyne ke tahap maksima. Kembali menamakan Fellaini dalam kesebelasan utama untuk berganding ampuh dengan Witsel. Respon dari pemain-pemain ini di atas padang amat menakjubkan. Taktikal yang dilakar menjadi mudah untuk dilaksanakan.

Martinez juga sebelum ini pernah merubah formasi mengikut keperluan dari 3-4-3 kepada 4-3-1-2. Dan formasi 4-3-3 'false 9' dalam aksi menentang Brazil benar-benar berjaya menjerat pasukan The Selecao. Belum dapat dipastikan lagi apakah formasi seterusnya yang akan digunakan untuk beraksi menentang Perancis.

Didier Deschamps adalah pengurus yang memenangi segala-galanya sebagai seorang pemain. Dedikasi jiwanya kepada negara Perancis tidak perlu dipertikaikan. Dengan limpahan bakat pemain yang mereka miliki, Deschamps sentiasa berpendapat Perancis boleh bermain lebih baik daripada ketika menewaskan Argentina dan Uruguay.

Kelebihan Deschamps ialah dirinya akan sentiasa dipandang mulia oleh para pemain dek kerana beliau adalah lagenda yang pernah menjulang Piala Dunia ini. Pembawakan watak 'abah-abah' senantiasa terlihat. Tengoklah macam-mana beliau menenangkan Pogba yang gelabah ayam semasa perlawanan menentang Uruguay tempohari. Berdirinya Deschamps di tepi padang adalah lebih dari sekadar pengurus. Dan aku berpendapat Dechamps adalah penentu kejayaan Perancis untuk menjulang Piala Dunia ke-2 mereka.

PEMAIN FOKUS

Eden Hazard memanggilnya tikus mondok. Michael Ballack menggelar beliau sebagai lalat najis. Bunyinya macam keji. Tetapi inilah pujian yang diberikan kepada N'golo Kante - pemain tengah bertahan terbaik Perancis.

Rakan sepasukannya Paul Pogba memberitahu bahawasanya sangat senang bermain bersama Kante kerana pemain ini seolah-olah mempunyai 15 paru-paru - 12 melebihi Park Ji Sung yang hanya mempunyai 3 paru-paru.

Ramai yang setuju Kante ini jelmaan Makalele. Tetapi Kante lebih pantas dan laju dalam memulakan serangan dari kawasan pertahanan. Terjahannya juga sentiasa tepat dan berjaya dalam setiap perebutan bola.

Jika Pogba adalah pemain Perancis paling efektif dan kreatif, Kante pula adalah pemain terbaik setakat ini dalam Piala Dunia 2018. Tugas beliau paling sukar mungkin ialah untuk meletakkan Hazard di dalam poket spendarnya.

Hazard seperti biasa lincah di Piala Dunia 2018 ini dengan harapan seluruh umat Belgium terpikul di bahunya. Kawalan bolanya yang kemas menyukarkan pihak lawan untuk merampas bola dari kakinya. Ia seolah-olah sudah melekat dengan gam gajah.

Idola beliau ialah Ronaldinho dan Hazard kadangkala cuba untuk bermain bola dengan senyuman manis di bibir. 'Make the ball happy' adalah slogannya. Hazard juga kerap menjadikan corak permainan lagenda Brazil itu sebagai contohnya di atas padang.

Ya, begitulah. Dua orang pemain bintang yang hebat dari pasukan Chelsea yang power akan bertembung sesama sendiri. Namun kali ini mewakili pasukan negara pula - Perancis dan Belgium. Siapakah yang akan muncul pemenang?

BELGIUM ATAU PERANCIS.

Apabila sudah tiba tahap ini, setiap pasukan berpeluang menang ke atas lawan masing-masing. Keputusan yang lepas tidak boleh dijadikan ukuran sangat. Semuanya akan bergantung di atas padang pada hari perlawanan itu sendiri nanti.

Aku percaya Martinez dan Belgium akan mampu menyukarkan pasukan Perancis. Tetapi rasanya Deschamps sentiasa ada jalan keluar dari masalah ini.

Minta maaf kepada peminat-peminat baru pasukan Belgium. Pemenang dalam pertembungan yang dijangka sengit ini adalah pasukan Perancis. Ya, bola sepak kadangkala memedihkan jiwa kita semua.

Perancis menang. Belgium kalah.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...