Wednesday, July 4, 2018

Suku Akhir Piala Dunia 2018: Uruguay Melawan Perancis.







Suku Akhir Piala Dunia 2018: Uruguay Melawan Perancis.

Dua pasukan bekas juara Piala Dunia bertemu dalam satu perlawanan Super Bumper Edisi 2018. Uruguay merupakan juara Piala Dunia 1930 dan 1950 akan melayan Perancis si mantan juara Piala Dunia 1998. Dalam pertembungan penuh sejarah ini, pasukan manakah yang akan menang dan mara ke peringkat separuh akhir?

Dengan populasi sekitar 3.3 juta penduduk, Uruguay berjaya mengekalkan reputasi mereka sebagai antara kuasa bola sepak dari Amerika Selatan. Kita semua wajar berterima kasih kepada Uruguay yang sanggup menjadi tuan rumah pertama Piala Dunia 1930. Jika tidak, entah-entah kita hanya seronok sendiri menengok sukan polo kuda.

La Celeste (Biru Muda) memulakan kempen Piala Dunia ini dengan aksi yang kurang meyakinkan. Dalam perlawanan menentang Mesir dan Arab Saudi, mereka hanya berjaya menang dengan skor 1-0. Namun segalanya berubah selepas Uruguay berjaya menewaskan Russia dengan jaringan 3-0. Buktinya Portugal berjaya mereka jinakkan dengan 2 gol berbalas 1. Gol-gol cantik dari Cavani dalam perlawanan ini seolah-olah menjadi petanda Uruguay sudah bersedia bertemu apa sahaja pasukan bola sepak yang berada di muka bumi ini.

Setakat hari ini Uruguay belum lagi kalah dalam 7 perlawanan mereka. Kali terakhir mereka tewas adalah kepada pasukan Austria sekitar November 2017. Lama jugak tu. Adakah Perancis akan menjadi pasukan yang menamatkan rekod hebat Uruguay ini?

Sama seperti Uruguay, Perancis juga memulakan Piala Dunia 2018 ini dengan 'tarian' sumbang. Tidak berapa mantap semasa menewaskan Australia (2-1) dan Peru (1-0). Bosan nak mampos ketika terikat seri tanpa jaringan dengan Denmark. Pusingan kedua Perancis tampil garang apabila menundukkan satu lagi pasukan pilihab iaitu Argentina (4-3). Inilah wajah sebenar Perancis yang memukau dengan aksi Mbappe - sensasi baru pasukan Perancis.

Tidak dinafikan keterujaan membuak hendak melihat Suarez dan Cavani menembusi Samuel Umtiti dan Varane. Begitu juga dengan gandingan Griezmann, Giroud serta Mbappe cuba merobek pertahanan Uruguay yang dijaga kebal oleh Jose Giminez dan Diego Godin. Kesemua pemain bintang ini pastinya akan memberikan kita aksi yang sedap dan memukau.

Baiklah. Uruguay atau Perancis?

Sejak dari awal lagi aku sudah memilih Perancis untuk muncul sebagai juara Piala Dunia 2018. Oleh itu pendirian aku masih kekal utuh memilih mereka dalam perlawanan ini. Perancis menang. Uruguay kalah.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...