Wednesday, July 4, 2018

Suku Akhir Piala Dunia 2018: Sweden Melawan England.







Suku Akhir Piala Dunia 2018: Sweden Melawan England.

Pasukan Sweden berjaya layak ke peringkat suku akhir buat pertama kalinya dalam tempoh 24 tahun selepas berhempas pulas menewaskan Switzerland 1-0. Seluruh Sweden gempita meraikan kemenangan manis ini.

Tidak keterlaluan untuk kita katakan Victor Lindelof, Andreas Granqvist dan Albin Ekdal kini boleh diletak sebaris dengan lagenda Piala Dunia 1994 Sweden seperti Tomas Brolin, Martin Dahlin serta Patrik Andersson. Secara perlahan-lahan generasi baru Sweden boleh keluar dari sejarah silam mereka.

Siapa yang memerlukan Zlatan? Pasukan Sweden tanpa Zlatan ini dilihat lebih berkeyakinan dan bersemangat tinggi. Jadi pasukan England silap sekiranya mereka masih memandang rendah pasukan Sweden ini. Lihat dari sudut yang berbeza, Sweden adalah antara pasukan yang degil dan liat untuk ditewaskan.

Penjaga gol mereka Robin Olsen tidak bolos dalam 3 perlawanan. Ini kerana pasukan Sweden bertahan dalam satu unit yang kompak menggunakan sistem klasik 4-4-2 dan kadangkala boleh menjadi 4-2-2-2. Di sinilah tugas sukar buat England apabila cuba menembusi pasukan Sweden yang secara keseluruhan bermain dalam disiplin yang tinggi. Perangai tipikal orang Viking.

Pasukan Tiga Singa iaitu England pula akhirnya berjaya membuang badi kegagalan penentuan sepakan penalti. Menentang Colombia di pusingan kedua memaksa perlawanan dibawa ke masa tambahan dan sepakan penalti selepas kedua pasukan seri 1-1 dalam masa 90 minit permainan. Walaupun Henderson gagal menyempurnakan sepakan penaltinya, muncul Pickford dan Eric Dier menjadi wira sejati England. Tuhan Selamatkan Baginda Ratu!

England perlu serius apabila melayan pasukan Sweden yang penuh dengan elemen kejutan ini. Dari segi kemampuan pemain secara individu dan juga 'squad depth', ia berpihak kepada pasukan England. Dan aku berpendapat inilah kelebihan England untuk mengatasi Sweden. England Menang. Sweden kalah.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...