Tuesday, July 3, 2018

Sweden Melawan Switzerland

Sweden Melawan Switzerland

Perlawanan ke-55 Piala Dunia 2018 menemukan dua pasukan Eropah yang pada suatu masa dahulu pernah hebat dan hari ini sudah menjadi suam-suam kuku.

Sweden merupakan finalis Piala Dunia 1958. Sejak itu mereka tidak pernah lagi berjaya layak ke perlawanan akhir. Pada Piala Dunia 2018 ini Sweden muncul juara pasukan kumpulan F. Mereka menewaskan Korea Selatan 1-0 dan Mexico 3-0.

Pencapaian terbaik Switzerland pula adalah suku akhir pada edisi 1934, 1938 dan 1954. Sama seperti Sweden, kehebatan mereka lebih kepada zaman dinasor dahulu kala. Di Piala Dunia 2018 mereka berada di tempat kedua kumpulan E di belakang Brazil. Switzerland menewaskan Serbia 2-1 dan seri bertemu Brazil 1-1 serta Costa Rica 2-2.

Pada pertemuan ini Switzerland ternyata berkelebihan dari segi kemampuan individu pemain. Barisan pertahanan dikawal rapi Akanji dan Ricardo Rodriguez. Memberi perlindungan sedap kepada penjaga gol yang kental, Yann Somer. Bahagian tengah dipandu atur secara padu oleh Granit Xhaka dan Valon Behrami. Sementara Shaqiri dan Dzemaili sentiasa bersedia merobek gawang pasukan Sweden.

Mungkin inilah kelebihan pasukan Switzerland untuk mengatasi Sweden malam ini. Beraksi di Stadium Saint Petersburg yang berkapasiti 67 ribu tempat duduk semestinya mendatangkan keterujaan maksima baik kepada Sweden mahupun Switzerland.

Selepas kedua pasukan seri 1-1 dalam 90 minit dan masa tambahan, ada kemungkinan perlawanan akan berlanjutan sehingga ke penentuan sepakan penalti. Ketika inilah Yann Somer akan muncul sebagai wira kebangsaan. Sweden 3 - 4 Switzerland.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...