Tuesday, April 23, 2013

Prebiu Liga Super Perlawanan 14


Liga Super Perlawanan 14 | Apr 26, 2013 (Jumaat)

Sisa Perjuangan Jangs
Terengganu mln Negeri Sembilan 
4.45ptg, Std Sultan Ismail Nasiruddin Shah, KT

Terengganu baru sahaja menyingkirkan Negeri Sembilan dalam Piala FA. Dan kali ini mereka sekali lagi dijangka tiada masalah untuk menewaskan Negeri Sembilan untuk kali ketiga dalam bulan April yang serba indah ini. Bahagian tengah Terengganu, buat pertama kali dalam sejarah, kawe yakin dengan Ismail Faruqi. Selama ini aku sangat bosan dengan dia. Lembik! tapi beliau sudah membuktikannya pada perlawanan lepas. Membantu Terengganu menang bergaya ke atas Felda di laman lawan mereka itu.

Walaupun Elavarasen secara peribadi mengkritik kekerasan Ismail Faruqi ketika Felda berlaga dengan Terengganu minggu lepas, namun Ismail Faruqi boleh bergandingan cemerlang dengan Puaneswaran atau Nordin Alias. Bahagian serangan akan dibantu dengan baik oleh Manaf Mamat, satu lagi pemain Terengganu yang menyerlah musim ini.

Terengganu akan menang 3 - 0 jika Negeri Sembilan menurunkan Badrulzaman Abdul Halim atau Kaharuddin Abdul Rahman sebagai penjaga gawang merangkap pak lawak mereka. Ikut sejarah, kedua mereka ini ada potensi jadi kartun. Seperti biasa, taktikal Divaldo Alves dan pilihan pemain kadang-kadang diragui atau mengecewakan ramai penyokong Hobin Jang Hobin. Akan tetapi setelah menilai keadaan semama, kawe tetap yakin 'basuhan' pada rehat masa pertama bakal menyaksikan Terrengganu menggila di tempat mereka.

Pemain Tumpuan Terengganu: Ismail Faruqi
Pemain Tumpuan Negeri Sembilan: Hamsani Ahmad
Ramalan: Terengganu 3 - 0 Negeri Sembilan.
Keputusan: Terengganu 1 - 0 Negeri Sembilan
ATM Dalam Bahaya
ATM mln Selangor PKNS FC 
8.45mlm, Std Tuanku Abdul Rahman, Paroi

Sekiranya PKNS berjaya menewaskan ATM Jumaat nanti, kelab dari Selangor ini akan menyamai pungutan mata ATM iaitu 21 mata. Tinjauan kawe ketika menyoal siasat beberapa askar pencen, menanyakan tentang peluang ATM dalam permainan ini, ramai antara mereka yakin pasukan bimbingan Sathianathan mampu mengutip 3 mata penuh di Paroi nanti. Seorang bekas askar yang ditugaskan membanteras Al-Maunah (tidak mahu namanya didedahkan) dengan nada penuh angkuh berkata "Apa ada hal lawan PKNS? Itu hari kalah dengan Temasik pun asbabkan padang plastik mereka. Ini kali ATM akan gempur hasbis-habisan pasukan Selengor celup tuh. INI KALILAH"

Walaupun memang jelas Nazmi Faiz membawa kekuatan tambahan kepada pasukan PKNS, tetapi dugaan sebenar Nazmi nanti adalah apabila berhadapan Shukor Adan yang terkenal dengan perangai samsengnya di atas padang. Mungkin Shukor semakin lembut hati sekarang ini. Namun jika tersilap langkah, tidak mustahil buku lali Nazmi akan disauk dengan penuh rakus. Pertembungan klasik di bahagian tengah ini yang kebetulan juga membawa 2 zaman yang berbeza, amat seronok untuk kita saksikan. Nazmi-Shukor bersedia menyediakan satu aksi bertahap antarabangsa apabila wisel sepak mula ditiupkan oleh lelaki berbusana hitam di Stadium Paroi.

Pemain Tumpuan ATM: Shukor Adan
Pemain Tumpuan PKNS: Nazmi Faiz
Ramalan: ATM 2 - PKNS 2
Keputusan:  ATM 2 - PKNS 0

Cinta Mati Najib
Pahang mln KL Felda United FC 
8.45mlm, Std Darul Makmur, Kuantan

Ia menjadi lebih mudah untuk Pahang sekiranya analisis dibuat berdasarkan statistik di atas kertas. Felda juga mungkin kurang bernasib baik kerana gagal mendapatkan pemain tengah terbaik Asia Tenggara ketika ini, Safiq Rahim. Jika tidak, gandingan Safiq Rahim dan Amar Rohidan sudah pasti akan menggegarkan seluruh arena bola sepak tempatan sekaligus bagaikan mengimbau kembali kehebatan gandingan ini ketika Piala Suzuki 2010. Nampaknya K. Devan hanya perlu berpuas hati dengan barisan pemain yang dimiliki mereka ketika ini serta perlu melupakan segera kegagalan mengikat Safiq Rahim.

Sementara itu di kem Pahang semuanya dalam keadaan tenang senjahtera. Dollah Salleh bakal menurunkan kesebelasan utama demi melupakan kekalahan yang berlaku pada perlawanan sebelum ini di Larkin. Captain Marvel Jalaluddin Jaafar bakal mengepalai barisan pertahanan Pahang manakala bekas hero Selangor, Amirulhadi dijangka bergandingan dengan Hafiz Kamal buat menjamin 3 mata penuh.

Dengan Azamuddin Akil berada dalam prestasi yang baik dan Matias Conti seperti biasa bakal merobek kubu lawan, kem Pahang akan membawa balik 3 mata penuh untuk tanpa ragu. Kejayaan Fauzi Roslan, Faizol Hussin dan Gopinathan  menyumbat gol dalam perlawanan sebelum ini diambil kira, firasat kawe mengatakan Pahang bakal menang dengan jaringan 4-0.

Pemain Tumpuan Pahang: Matias Conti
Pemain Tumpuan KL Felda United FC: Azmi Muslim
Ramalan:Pahang 4-0 KL Felda United FC
Keputusan: Pahang 2-0 KL Felda United FC


Liga Super Perlawanan 14 | Apr 27, 2013 (Sabtu)


Zaman Mundur Kelantan
Kelantan mln Terengganu PBDKT T-Team 
8.45mlm, Std Sultan Muhammad IV, Kota Bharu

Mungkin benar kata seorang pujangga tua tentang bola sepak Kelantan. "Tiba suatu masa nanti sebuah pasukan bola dari pantai timur akan mengganas. Namun kehebatannya akan terhenti seketika dan tenggelam selamanya...". 

Kelantan bakal berdepan tugas sukar dalam Derby Pantai Timur menentang T-Team. Mengikut rekod-rekod sebelum ini kedua pasukan dijangka bakal berkongsi mata. Malahan yang terbaru Kelantan tewas di Kuala Terengganu kepada T-Team dengan skor 1-0.

T-Team bertandang ke Std Sultan Muhammad IV untuk menguji anak buah Bojan Hodak. Seperti yang semua tahu Kelantan diakui agak liat apabila bermain di tempat sendiri maka ada kemungkinan hanya satu mata untuk kedua pasukan minggu ini. Kalau ada pasukan yang kalah, jangan bakar stadium. Tak baik. Berdosa.

Pemain Tumpuan Kelantan: Dickson Nwakaeme
Pemain Tumpuan Terengganu PBDKT T-Team: G. Mahatdevan
Ramalan: Kelantan 0 - T-Team 0.

 
Seladang Patah Tanduk
Perak mln Johor Darul Takzim FC 
4.45ptg, Std Perak, Ipoh.

Penyokong Perak semakin tidak selesa dengan keadaan pasukan mereka. Kedudukan di dalam liga tidak lagi menggambarkan cita-cita sebenar mereka musim ini. Jika dilihat dari segi barisan pemain, Perak sepatutnya duduk sama tinggi, berdiri sama rendah dengan JDT. Tetapi persembahan dan statistik pasukan membuktikan Perak masih jauh ketinggalan dari segenap segi kepada pasukan JDT.

JDT pula mungkin menurunkan barisan pertahanan yang terbaik kali ini jika Aidil Zafuan diturunkan oleh Fandi Ahmad. Aidil, Kamarul Afiq, Nazri Ahmad dan Farid Ramli - 'the back four' yang terbaik untuk JDT. Barisan pemain JDT tidak terlalu penat, jadi sesi latihan mereka di Sri Gelam minggu lepas nampak tenang dan normal tanpa tekanan. Lionel Nunez pula ketika ini boleh dipakai setiap hari. Lionel Nunez bukan sahaja berbadan lembu, malahan bertenaga lembu, dia boleh saja diturunkan setiap minggu. Dia bukan bertenaga ayam..kejap jek terus pancit. Tapi mungkin Fandi Ahmad akan merehatkan dia dan mencuba gandingan Safee Sali-Mat Yo.

Pemain Tumpuan JDT: Farid Ramli
Pemain Tumpuan Perak: Shaharom Kalam
Ramalan: Perak 1 - JDT 3.

Santapan Daging Sang Singa
Selangor mln Lions XII
8.45mlm, Std Shah Alam

Selangor sentiasa hidup dan bergerak mengikut waktu. Peminat Gergasi Merah sentiasa menunggu perlawanan-perlawanan seterusnya. Menjelang bulan Mei nanti, Selangor ingin terus menjuarai Liga Super untuk kesekian kalinya

Sabtu ini, Lions XII akan bertandang ke Stadium Shah Alam. Adakah anak buah V. Sundramoorthy akan menjadi mangsa Selangor melepaskan 'stim' kegagalan menewaskan Negeri Sembilan minggu lepas? Atau terus menongkah arus?

Yang pasti, Irfan Bakti akan menurunkan kesebelasan yang berbeza. Dalam sidang akhbar, Irfan Bakti memberi amaran kepada Nasriq Baharom, beliau mungkin akan tercicir dalam skuad Selangor dan juga hilang lenyap dari pasukan Malaysia jika terus melakukan kesilapan. Nasriq mesti bangkit dan memperbaiki mutu permainan beliau. Terlalu banyak kesalahan yang telah beliau lakukan dan musibahnya menimpa Selangor. Masalah kecederaan juga masih menghantui Nasriq dan itu mungkin membataskan peningkatan permainannya ke tahap yang sebenar. Atau mungkin juga aktiviti sosialnya diluar. Tarian tiang, online magazine dan parti. Itu semua kemarahan Irfan Bakti. Ingat Nor Azlan kena marah musim lepas?

Selangor perlu menewaskan Lions XII dan seluruh Malaya akan tersenyum, termasuk Soltan Bola.
Pemain Tumpuan Selangor: S. Venood
Pemain Tumpuan Lions XII: Hariss Harun
Ramalan: Selangor 3 - 2 Lions XII.

2 comments:

  1. Ramalan yg bodoh dan bangang..kalau xpndai nk buat rumusan dan ramalan jgn buat blog mcam nie..MEMALUKAN! asalkn psukan sndri yg main mulalah nk puji itu ini..kalau psukan yg xdisukai, fhm2 jew lh..xpyh nk komen tentang psukan org lain lr kalau xpndai dan cetek ilmu bola sepak..harap2 kau sedarlah sbelum kau disedarkn

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...