Sunday, June 17, 2012

Euro 2012 Preview Match 19 and 20

MATCH 19 - METALIST STADIUM, UKRAINE
                          Portugal
v
18/6 2:45*
Netherlands


Pening juga hendak meramalkan nasib Belanda pada Euro kali ini. Mereka seolah-olah memilih jalan sukar yang berliku untuk layak ke suku akhir. Sebagai contoh, saya terpaksa menelan kata-kata caci nista terhadap Greece apabila mereka layak ke suku akhir berdasarkan undang-undang 'head-to-head'. Mungkin Belanda masih mempunyai peluang sekiranya berjaya mengalahkan Portugal dengan jaringan yang besar. Manakala turut mengharapkan Denmark ditewaskan Jerman. Selepas itu Belanda, Denmark dan Portugal akan terikat dengan 3 mata dan perbezaan jaringan diperlukan untuk memilih satu slot ke suku akhir bagi menemani Jerman. 


Selamat tinggal????

Portugal pula tidak akan sewenangnya menyerah diri kepada Belanda. Ini kerana mereka juga mahu layak secara merit dan bermaruah. Dengan aksi Ronaldo yang dibawah tahap sebenar, beliau sudah pasti ada sesuatu yang ingin dibuktikan kepada seluruh pengkritiknya yang menyamakan aksi beliau dengan Fakri Saarani. What the??? Walaupun Ronaldo gagal mejaringkan gol setakat ini, skuad Portugal masih mempunyai ramai lagi pemain yang boleh berbuat demikian. Mengikut ramalan pakar bolasepak, Belanda tidak akan mempuyai sebarang peluang untuk layak ke suku akhir walaupun sebesar zahrah. Namun saya memilih sebaliknya. Dengan Belanda terdesak mencari 3 mata, perlawanan ini akan dimenangi oleh Belanda 3 - Portugal 1.

                                                  
          Portugal 3- Denmark 1

                                            
FINAL RESULT: PORTUGAL 2 - BELANDA 1

MATCH 20 - ARENA LVIV, UKRAINE
                         Denmark
v
18/6 2:45*
Germany



Denmark sedang berada pada prestasi terbaik mereka setelah hampir-hampir mengikat seri ketika bertemu Portugal. Mantap bertahan dan mempunyai barisan serangan yang tajam membuktikan mereka adalah pasukan yang matang dan boleh bersaing dengan pasukan kelas 'A' yang lain. Peluang masih ada untuk Denmark mara ke suku akhir sekiranya mereka berjaya mengejutkan Jerman, itupun memerlukan jaringan yang besar. Namun ia tetap bergantung kepada keputusan perlawanan antara Portugal dan Belanda. Sekiranya Portugal menewaskan Belanda, Jerman, Portugal dan Denmark akan terikat dengan 6 mata. Maka perbezaan gol akan diambil kira. Tetapi sekiranya Denmark dan Portugal seri, maka Portugal akan layak ke suku akhir berdasakan rekod pertemuan dengan Denmark yang memihak kepada mereka. Sebab itulah hanya kejayaan 3 mata sahaja yang mampu membantu Denmark ke suku akhir.


Mampukah mereka layak??
Sementara  itu bagi Jerman pula, seri sudah mencukupi bagi mereka, namun saya yakin bukan seri yang mereka cari. Kejayaan menduduki tangga pertama kumpulan B akan membawa mereka bertemu dengan Greece yang menduduki naib juara kumpulan A. Amat sukar untuk menidakkan kebolehan pasukan Jerman ketika ini. Mereka benar-benar berada di landasan tepat untuk menjadi juara. Buat masa ini, kalau ada pun pasukan yang boleh menewaskan mereka adalah Sepanyol. Itu pun belum tentu lagi. Berdasarkan prestasi semasa, Jerman akan mudah menewaskan Denmark dan seterusnya mereka akan menanti siapa wakil kumpulan B yang akan menemani mereka.

Jerman 2 - Belanda 1


FINAL RESULT: JERMAN 2 - DENMARK 1

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...