Saturday, June 23, 2012

Euro 2012 Preview Match 27 Quarterfinal:Spain vs France

MATCH 27 - DONBASS ARENA, UKRAINE
                                   Spain
v
24/6 2:45*
France


Juara bertahan Sepanyol bertemu pasukan bukan pilihan ketika pra-kejohanan iaitu Perancis. Sememangnya ini boleh dikategorikan sebagai perlawanan agung. Sepanyol seperti dijangka dengan mudah melepasi peringkat kumpulan umpama mengopek kulit pisang...kemas dan cantik. Cuma sedikit meragukan adalah 'tiki-taka football' yang digunakan mereka kadangkala hampir-hampir menjerat diri sendiri. Sebagai contoh ketika bertemu Croatia. Sepanyol seolah-olah tumpul dalam mencari gol kerana begitu asyik bermain hantaran bolasepak sesama mereka. Mereka patut berterima kasih kepada Casillas yang melakukan banyak aksi menyelamatkan gawang gol Sepanyol daripada bolos.


Iniesta =  Penting

Pentingnya Iniesta kepada Sepanyol adalah umpama pentingnya Najib Razak kepada Malaysia. Tiada Iniesta maknanya tewaslah Sepanyol. Setakat ini beliau sedang berada pada tahap terbaiknya. Nampaknya Iniesta sudah bersiap sedia 100% untuk menyekolahkan barisan pemain Les Blues. Ada kemungkinan Del Bosque akan kembali menyenarikan Fabregas sebagai penyerang selepas Torres kelihatan terkial-kial mencari gol untuk pasukan Sepanyol. Menggunakan formasi 4-3-3 sebagai senjata mereka, sudah pasti ia akan menyukarkan Perancis untuk mencuri bola dari kaki pemain Sepanyol.



Spain 1- Croatia 0

Melihat bagaimana Perancis dijinakkan Sweden mencerminkan bahawa mereka bukanlah pasukan yang kebal. Rekod 23 perlawanan tanpa kalah mereka lebur begitu sahaja di hujung kaki Seb Larson dan Zlatan Ibra. Menjelang pertemuan dengan Sepanyol, mereka akan kehilangan khidmat Mexes. Sudah semestinya ia akan memberi kesan yang besar kepada aksi keseluruhan barisan pertahanan Perancis. Sebenarnya bukanlah mahu menidakkan kemampuan barisan pertahanan Perancis, tetapi sudah pasti mereka terutamanya Debuchy akan menghadapi masalah dengan kelincahan Iniesta dan Silva.

Abang Besor dari Arsenal ini penentu masa depan Perancis malam ini.


Les Blues dijangka akan mengekalkan formasi 4-5-1 dengan beberapa perubahan permain akan dilakukan oleh Blanc pada malam ini. Koscielny akan menggantikan Mexes yang menerima penggantungan satu perlawanan. Evra pula akan masuk untuk tempat Clichy bagi menyuntik kelebihan pengalaman di posisi bek kiri. Manakala Jeremy Menez menggantikan Ben Arfa kurang efektif dan Yohan Cabaye akan kembali merampas posisinya daripada M'Villa.

Kesimpulannya di atas kertas Sepanyol kelihatan mempunyai kelebihan berbanding Perancis. Ternyata selepas Perancis tewas kepada Sweden, mereka kelihatan seperti pasukan sederhana sahaja berbanding pada pernulaan kejohanan yang mana seolah-olah Perancis adalah pasukan yang sukar ditewaskan. Dengan Portugis sedang menunggu mereka di separuh akhir, semangat mahu membunuh Cristiano Ronaldo pastinya sedang meluap-luap dalam jiwa setiap pemain Perancis dan Sepanyol. Kedua pasukan akan bertarung sehingga 90 minit sahaja. Kemenangan akan diukir oleh pasukan Sepanyol. Sepanyol 2 - Perancis 0.     




SPAIN

Casillas
Arbeloa, Ramos, Pique, Alba

Busquets, Alonso
Iniesta, Xavi, Silva
Fabregas
FRANCE

Lloris
Debuchy, Koscielny, Rami, Evra

Cabaye, Diarra
Menez, Nasri, RiberyBenzema



Barisan kemungkinan Sepanyol - Perancis


FINAL RESULT: SPAIN 2 - FRANCE 0.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...