Monday, June 24, 2013

Piala Konfederasi 2013: Sepanyol vs Itali

 
 
 
Kalau dah jodoh tidak ke mana (aku rasa dah banyak kali aku guna perumpamaan ni). Itulah dia Sepanyol dan Itali. Pertembungan yang pastinya mengimbau kenangan tahun lalu ketika Itali dikeronyokkan habis-habisan oleh Sepanyol dengan penuh bergaya. Itu tahun lepas. Kini Itali sudah berbeza. Bintang Itali Christian Maggio segera melaungkan keyakinannya untuk menewaskan Sepanyol selepas mengetahui pasukan Azzurri akan bertemu juara berganda Dunia dan Eropah tersebut. Tetapi laungan ini bagaikan salakan anjing di atas bukit. Tiada hasilnya. Tiada faedahnya.
 
Seluruh dunia telah melihat bagaimana Itali bermain ketika menentang Brazil tempohari. Kelaut dan hancor lodoh. Mungkin kini masalah utama buat pasukan Itali ialah kecederaan pemain-pemainnya. Terkini mendahului senarai kecederaan ialah Mario Balotelli. Kecederaan paha yang beliau dapat ketika menentang Brazil menyebabkan dia bakal terlepas aksi separuh akhir ini. Selain itu Andrea Pirlo, Abate dan Montolivo juga sedang berada dalam senarai kecederaan.
 
Jadi, Prandelli perlu memikirkan strategi baru untuk menentang Sepanyol yang serba hebat itu. Dia boleh meletakkan Gilardino sebagai pengganti semulajadi. Ataupun menurunkan Giovinco yang terbukti cemerlang ketika bertemu Jepun. Dan juga jika Prandelli sudah bersedia, turunkan sahaja Stephan El Shaarawy. Manakala Alessio Cerci dan Alessandro Diamanti bagi saya bukanlah pengganti yang sesuai untuk perlawanan ini.
 
Sepanyol pula ketika ini merupakan pasukan yang tersangatlah lengkap. Terkini mereka berjaya memecahkan rekod dunia tidak pernah kalah dalam 28 perlawanan kompetitif yang dahulunya dipegang oleh Perancis. Barisan serangan Sepanyol adalah yang terbaik setakat ini dengan rekod 15 jaringan gol. Jika Soldado tidak mampu menjaringkan gol, mereka ada Torres. Jika lembu dipegang pada tali, maka Torres pun begitu jua.  
 
Barisan pertahanan juga tidak mempunyai masalah yang besar. Jordi Alba ketika ini ibarat kemaruk mahu menjaringkan gol sehingga kadang-kadang terlupa posisi sebenarnya. Selain itu mereka juga sentiasa ada pemain ganti yang setara kehebatannya. Tidak kisah sesiapapun yang cedera. Pengganti yang dipannggil akan bersiap-siaga untuk berbakti demi nusa dan bangsa. 
 
Barisan terakhir Itali seperti Buffon, Barzagli, Bonucci dan Chielleni semuanya ketika ini kelihatan lemah tak bermaya selepas pulun habis untuk Serie A musim ini. Kepantasan Mata, Silva, Pedro dan Iniesta sudah pasti akan membunuh skuad Azzurri. Tidak nampak sebarang peluang untuk Itali melakar kejutan ke atas Sepanyol. Ya, perlawanan ulangan akhir Euro 2012 akan berlaku.
 
Ramalan: Sepanyol 3 - Itali 1

1 comment:

  1. As-Salam. Bro dah ke laut pasal bolasepak ni, bila dah ada anak yang dok jadi maharaja dalam rumah, susah sikit dah.

    Nama2 player pun ramai yang dah tak tahu sbb ramai yang baru.

    Tapi In Sha Allah, Piala Dunia Brazil nanti mesti kena tgk punya.

    www.hasrulhassan.com

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...