Monday, June 24, 2013

Prebiu Liga Super Perlawanan 20



Liga Super 20 | Jun 25, 2013 (Selasa)

 
Perebutan Tempat Tercorot
Terengganu PBDKT T-Team mln Negeri Sembilan
8.45mlm, Std Sultan Ismail Nasiruddin Shah, KT

T-team dan Nogori adalah 2 pasukan yang sedang syok sendiri merebut tempat tercorot dalam liga super musim 2013 ini. Walaupun lewat ini ada sedikit peningkatan daripada beberapa pemain Negeri Sembilan, namun bolehlah dikatakan ia agak terlewat. Nazrin Nawi adalah antara pemain yang paling menyerlah. Dan sekiranya Nogori jatuh divisyen, kita tidak pasti sama ada beliau akan kekal dengan Nogori ataupun berpaling arah. Ridzuan Abu Shah ketika ini berjaya menggantikan Divaldo Alves dengan cemerlang. Dengan hanya baki 3 perlawanan, tidak banyak yang beliau boleh lakukan sebenarnya dan menunggu takdir menghumban mereka ke Liga Perdana.
 
Begitu juga dengan pasukan T-Team, mereka kini hanya menghabiskan sisa-sisa perjuangan baki liga super 2013. Mungkin T-Team akan menewaskan Nogori di Kuala Terengganu. Tetapi najis-najis peninggalan Peter Butler masih meninggalkan bau yang busuk. Pemain import mereka George Boateng pula dengan perangai yang sukar dijangka. Sekejap power, sekejap lembik. Pemain muda T-team juga masih tidak bersedia untuk aksi Liga Super. Hanya liga perdana sahajalah ubat yang sesuai untuk T-Team.

Pemain Tumpuan T-Team: Damir Ibric
Pemain Tumpuan Negeri Sembilan: Nazrin Nawi
Ramalan: T-Team 1 - 0 Negeri Sembilan


Perang Saudara
Selangor PKNS FC mln Selangor
8.45mlm, Std Shah Alam

PKNS akan menerima kunjungan dari pasukan Selangor di Stadium Shah Alam yang juga 'home' untuk pasukan Selangor sebenarnya. Tidak pasti adakah perlawanan ini sesengit Everton lawan Liverpool kerana ia selalu berakhir dengan keputusan seri sahaja. Pada aksi pusingan pertama juga kedua pasukan seri 0-0. Janganlah kita terlalu berharap akan ada perlawanan yang mendebarkan. Kemungkinan besar Irfan Bakti akan berjaya mengutip 3 mata dan seterusnya melonjakkan lagi peluang pasukan Selangor untuk menduduki kedudukan 3 teratas liga.

Pemain Tumpuan PKNS: Nazmi Faiz
Pemain Tumpuan Selangor: Amri Yahyah
Ramalan: PKNS 1 - 2 Selangor.
 

Tak Rela Terrcicir
ATM mln Terengganu
8.45mlm, Std Tuanku Abdul Rahman, Paroi

Jumaat lepas ATM dimalukan oleh Selangor dalam keadaan yang  paling keji dan hina. Walaupun ATM cuba memberikan saingan, ternyata ATM bukan lawan sebenar Selangor. Mereka juga kini terkeluar daripada saingan merebut kejuaraan Liga Super. Mungkin berhadapan dengan Terengganu, pasukan bimbingan Sathianathan ini mampu menambah pungutan mata mereka sekaligus mengukuhkan kedudukan liga mereka.

Lawan mereka nanti ialah Terengganu yang juga dirodok 4-0 oleh finalis piala FA Sabtu ini, iaitu Kelantan. Terengganu mungkin boleh mengucapkan tanda syukur kehadrat Ilahi kerana mereka sudah pasti akan selamat daripada terjerumus ke Liga Perdana musim depan. Elavarasan walaupun agak terkial-kial dengan jumlah pemain berbakat yang dimilikinya, namun skuad penyu kadangkala boleh beraksi baik apabila bertemu dengan pasukan yang lemah. Baki 2 perlawanan selepas ini Terengganu akan beraksi di Std Sultan Ismail Nasiruddin Shah, KT. Dan aksi away terakhir musim ini di Paroi mungkin akan meninggalkan kenangan pahit buat The Turtles.

Pemain Tumpuan ATM: Fitri Omar
Pemain Tumpuan Terengganu: Ashaari Samsuddin
Ramalan: ATM 3- 1 Terengganu


Peluang Tebus Maruah
Kelantan mln Pahang
8.45mlm, Std Sultan Muhammad IV, Kota Bharu

Ketika ini Pahang berada di atas Kelantan di tangga ke-5 liga dengan 29 mata. Manakala Kelantan pula mengumpul 27 mata. Aksi longlai Kelantan pada permulaan liga benar-benar memakan diri mereka. Kini dengan hanya 3 perlawanan sahaja yang tinggal, sudah pasti Bojan Hodak dahagakan 9 mata penuh untuk menyelamatkan maruah juara liga super 2012 ini. Meskipun sudah tidak mampu bergelar juara, tetapi mereka masih berpeluang menamatkan musim dengan berada pada kelompok 3 pasukan teratas. Itupun jika mampu menewaskan Pahang, Perak dan LIONS XII.

Pahang..pasukan yang pancut awal. Gah di awal musim, kini terkulai semakin jauh dari tahkta liga. Selepas gagal ke perlawanan akhir Piala FA, mereka sekali lagi ditimpa bala. Bala terkini apabila tewas kepada Perak di gelanggang sendiri 1-2. Ia sesuatu yang memalukan ketika kebanyakan anak muda Pahang sudah mula menyerap roh Tok Gajah dalam jiwa mereka. Mereka perlu bangkit menewaskan Kelantan jika tidak mahu digelar sebagai...(habiskan ayat ini mengikut suka hati anda)
 
Pemain Tumpuan Kelantan: Nor Farhan
Pemain Tumpuan Pahang: Hafiz Kamal
Ramalan: Kelantan 3 - 3 Pahang

 
JDT Terlampau Hebat Ya Rabbi!!!
Johor Darul Takzim FC mln KL Felda United FC
8.45mlm, Std Tan Sri Dato' Haji Hassan Yunos, JB

Sekali imbas aku dah tahu JDT akan menang menang mudah ke atas Felda. Pasukan Felda ni aku pernah terserempak di Concorde Shah Alam. Semasa sarapan bukan main rancak lagi pemain-pemain Felda ni menceduk makanan ke dalam pinggan masing-masing seolah-olah tiada esok bagi mereka. Hasilnya? Kamu semua pun tahu di mana kedudukan Felda dalam liga super sekarang ini. Dengan barisan kejurulatihan yang hancur lodoh, pentadbiran yang lemah, pemain-pemain yang tiada semangat juang di atas padang - semuanya punca kepada hanyutnya Felda dalam saingan musim ini. Selamat tinggal buat mereka.

Pasukan JDT? Mereka sangat hebat sehingga aku kehilangan kata-kata untuk ditaip.
 
Pemain Tumpuan JDT: Safee Sali
Pemain Tumpuan Felda United: K. Devan
Ramalan:JDT 4 - 0 Felda United

 
Asal Bukan Kome
Perak mln Lions XII FC
8.45mlm, Std Perak, Ipoh

Semua harapan umat Malaya terletak di bahu pasukan Perak. Tiada kompromi. Azraai Khor perlu mengutip 3 mata sekaligus membuka kembali saingan kejuaraan Liga Super. Beliau juga perlu menang bagi membuktikan kepada PAFA bahawa khidmatnya masih diperlukan untuk Piala Malaysia.

Jika Perak tewas kepada Lions XII, peluang pasukan temasik itu untuk membawa trofi Liga Super merentasi jerebu dan tambak Johor semakin cerah. Namun musim ini Lions XII hanya menang 2 perlawanan daripada 9 aksi di tempat lawan. Satu statistik yang menunjukkan kecemerlangan pasukan ini hanyalah bergantung kepada padang plastik mereka di jalan besar sahaja. Saya dan Jenna Haze yakin jerebu kali in merupakan petanda Perak akan menang ke atas Lions XII yang juga berjerebu.

Pemain Tumpuan Perak: Paolo Rangel
Pemain Tumpuan Lions XII FC: Muhd Safuwan Baharuddin
Ramalan: Perak 2 -  1 Lions XII FC.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...