Wednesday, June 26, 2013

Piala Konfederasi 2013: Brazil vs Uruguay

 
Brazi lawan Uruguay ini jika di rantau asia tenggara mungkin ibarat Malaysia bertemu Indonesia. Perlawanan sebenua yang berprofil tinggi seperti ini akan sentiasa mendapat perhatian seluruh peminat bola sepak dunia. Baik yang baru mumaiz meminati JDT mahupun yang kerepot bagaikan fans Liverpool.
 
Brazil kini dalam usaha mencari kejuaraan ketiga Piala Konfederasi mereka dengan halangan terkini adalah menentang Uruguay. Pengurus Brazil, Luiz Filipe Scolari memiliki barisan pemain yang lebih muda dan bertenaga jika hendak dibandingkan dengan Uruguay. Dan mereka mampu menguasai bola serta padang dengan baik sekali. Pemain seperti Thiago Silva, David Luiz dan Dani Alves juga mempunyai banyak pengalaman dan ini amat penting untuk pasukan Brazil.

Pemain muda dan berbakat seperti Neymar, Oscar, Lucas, Hulk, Fred, Gustavo, Hernanes dan Paulinho perlu memainkan peranan terbaik mereka dan jika mereka berjaya melakukannya, ia akan menjadi sukar buat Uruguay menghalang mereka. Setakat ini Neymar berjaya melaksanakan tugasnya dalam membawa Brazil ke landasan yang sempurna apabila berjaya meledak 3 gol dalam 3 perlawanan sekaligus munutup molot pengkritiknya.
 
Rakan setugas Scolari iaitu Oscar Tabarez pula berada dalam cerita yang berbeza. Terumbang-ambing dalam pusingan kelayakan Piala Dunia meskipun memegang status Juara Copa America. Uruguay telah tewas 5 perlawanan daripada 10 yang mereka lalui dalam perjalanan ke Piala Konfederasi dan menang hanya 3 daripadanya. Kejayaan menewaskan Tahiti 8-0 dan Negeria 2-1 mungkin sedikit sebanyak memberikan tonik mujarab untuk berhadapan pasukan Brazil.
 
Oscar Tabarez dijangka akan mengekalkan gandingan emas Cavani-Suarez-Forlan (walaupun Abel Hernandez sudah merekodkan 4 gol setakat ini) dalam misi mereka mengacau bilaukan pasukan Brazil. Fokus utama sudah semestinya kepada Luis Suarez yang baru sahaja menjadi penjaring gol terbanyak buat Uruguay dengan mengumpul 35 gol setakat ini pada usia hanya 26 tahun. Ketika ditanya kepada Suarez tentang peluang Uruguay dalam perlawanan ini, beliau dengan selamba hanjeng menjawab "Ate kalau udoh payah bebenor nak bubuh gol, ajer bior teman kokak jek si David Luiz tu". Itulah janji beliau.
 
Kali terakhir kedua pasukan ini bertemu ialah pada June 2009 dalam aksi kelayakan Piala Dunia yang mana Brazil menang 4-0. Dan sekiranya dilihat di atas kertas, Uruguay tidak akan dapat menewaskan Brazil meskipun dengan bantuan gigitan Luis Suarez....dan Brazil akan terus gah di gelanggang sendiri.
 
Ramalan: Brazil 4 - Uruguay 2

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...