Monday, June 17, 2013

Piala Konfederasi 2013 - Italy vs Jepun

 
 
 
Kita tidak boleh membenci Balotelli secara total. Susuk ini sudah pasti akan menjaringkan gol walaupun perangainya kadangkala amat keji. Beliau adalah harapan Itali ketika ini. Apabila turun menentang Jepun nanti sudah pasti pertahanan Jepun seperti Uchida, Nagatomo, Onno dan Yoshida akan dipaksa bekerja keras untuk menyekat pergerakan pemain AC Milan ini. Dalam perlawanan pertama kita masih gagal melihat gabungan El-Sharawy dan Balotelli, dan diharap kedua mereka akan diturunkan pada aksi menentang Jepun kelak.
 
Pirlo masih berada pada tahap terbaiknya. Pemain veteran Juventus itu meraikan caps ke 100 nya dengan gol cantik hasil daripada sepakan percumanya yang sudah menjadi 'trademark' beliau. Barisan tengah Itali ketika ini juga agak kreatif dan mantap dengan gabungan pemain seperti Montolivo dan De Rossi. Cuma pemain pertahanan Itali sedikit goyah apabila diancam serangan balas. Abate dan Barzagli wajar mempertingkatkan aksinya supaya kali ini tidak pula terjerat dengan corak pantas pemain Samurai Biru.
 
Jepun pula ketika tewas di tangan Brazil tempohari tidak mencerminkan mereka sebagai wakil Asia yang angkuh dan sombong walaupun menjadi pasukan pertama layak ke Piala Dunia. Mereka seperti malu-malu kucing. Zaccheroni pula bingkas menyatakan pasukannya hanya mempamerkan 50% sahaja kekuatan mereka. Dongeng ala Rajagopal ini sebenarnya untuk menutup kesilapan pasukan Jepun yang kelihatan kelam kelibut dalam melakukan hantaran, menahan bola serta bertahan secara berpasukan. Aksi yang tidak ubah seperti sebuah pasukan kelab dari selatan tanah air. Eh?
 
Sedikit tuah diperlukan oleh pasukan Jepun sekiranya ingin menewaskan Itali. Meraka pernah menewaskan Perancis dalam perlawanan persahabatan Oktober tahun lepas. Diharap pemain sepeti Kagawa dan Honda kembali bangkit dan membantu Jepun mencipta kejutan ke atas skuad The Azzurri.
 
Ramalan: Itali 2 - Jepun 2

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...