Wednesday, June 12, 2013

Piala Konfederasi 2013 - ITALY

 
Jurulatih: Cesare Prandelli

Saya kadang-kadang mahu memanggil beliau dengan gelaran abang rambut ketak. Ataupun lelaki tanpa perasaan. Tetapi sejak Euro 2012 yang lepas, kebanyakan peminat The Azzuri sudah boleh terseyum lebar sedikit. Piala konfederasi ini akan menjadi satu lagi peluang bagi Itali untuk terus membina semula pasukan mereka sambil berharap sumpahan Piala Dunia 2010 berehat selama-lamanya di persisiran pantai Afrika.

 
Penjaga gol: Buffon (Juventus), Marchetti (Lazio), Sirigu (Paris St Germain)
 
Baik Salvatore Sirigu ataupun Federico Marchetti, kedua-duanya adalah penjaga gol yang baik. Tetapi ia amat sukar untuk membayangkan antara kedua mereka melepasi Buffon ketika ini. Kapten yang hebat - pemimpin terbilang. Serahkan semuanya kepada Buffon dan pasukan Itali akan sentiasa selamat.
 
 
Pertahanan: Abate (Milan), Astori (Cagliari), Barzagli (Juventus), Bonucci (Juventus), Chiellini (Juventus), De Sciglio (Milan), Maggio (Napoli)
 
Pertahanan adalah nadi utama pasukan Itali. Statistik menunjukkan bahawa ketiga-tiga pertahanan Juventus yang terdiri daripada Giorgio Chiellini, Andrea Barzagli, dan Leonardo Bonucci hanya bolos dua gol dalam peringkat kumpulan di Euro 2012 serta hanya bolos 24 gol sepanjang musim ini di Serie A boleh mendatangkan ngeri kepada pasukan lawan. Balzaretti mungkin telah mengejutkan ramai pemerhati bola sepak dengan aksi cemerlangnya untuk Itali pada Euro 2012. Namun malangnya nama beliau tiada dalam skuad Itali untuk Piala Konfederasi ini. Siapakah yang wajar menjadi penggantinya? Christian Maggio ataupun pemain muda yang sedang meningkat naik Mattia De Sciglio?

 
Tengah: Aquilani (Fiorentina), Candreva (Lazio), De Rossi (Roma), Diamanti (Bologna), Giaccherini (Juventus), Marchisio (Juventus), Montolivo (Milan), Pirlo (Juventus).
 
Menonton kehebatan Pirlo membuat hantaran tepat adalah sama nikmatnya melihat Jenna Haze beraksi dihadapan lensa kamera. Inilah kepuasan sejati buat The Azzuri. Mungkin nama Pirlo adalah satu-satunya yang menjadi kemestian setiap kali panggilan skuad kebangsaan dilakukan. Namun begitu, saya tidak akan bercakap tentang Pirlo semata-mata. Masih ramai lagi muka-muka baru dalam skuad Itali yang perlu diberi perhatian.

Izinkan saya memperkenalkan anda kepada pemain generasi baru seperti Claudio Marchisio, Riccardo Montolivo dan Daniele De Rossi. Selain daripada Pirlo - De Rossi,  sama ada ketika memakai baju Roma atau jersi Itali, beliau akan mempamerkan kualiti dan abiliti yang hebat dan tiada tolok bandingnya. Mempunyai satu set skill yang unik serta kemahiran taktikal yang tinggi menjadikan De Rossi antara pemain yang paling perlu diberi perhatian dalam kejohanan kali ini.

 
Serangan: Balotelli (Milan), Cerci (Torino), El Shaarawy (Milan), Gilardino (Bologna), Giovinco (Juventus)
 
Apa lagi yang boleh anda harapkan apabila anda membawa dua orang penyerang muda dengan hampir 30 gol di antara mereka (Stephan El Shaarawy-16 | Mario Balotelli-12), seorang penyerang dengan gelaran juara Serie A (Giovinco) dan satu lagi pemain mendapat sekitar 13 gol untuk namanya? (Gilardino). Sudah semestinya harapan untuk merodok jaring gol lawan amat berkobar-kobar dan membara di jiwa.
 
Disiplin Balotelli mungkin boleh dipersoalkan oleh orang ramai di seluruh dunia. Tetapi selagi dia menjaringkan gol dan bermain cemerlang. Ia sudah cukup untuk menggembirakan seluruh Itali. Barisan hadapan Itali pada kali ini agak muda, tangkas, pantas dan cekap. Jaga-jaga semua ye Cik Salmah.
 
 
Ramalan: Terlalu banyak kualiti di dalam pasukan ini. Setiap dari posisinya seolah-olah mempunyai matlatmat sendiri untuk membuktikan kepada dunia bahawa pasukan Itali ini masih lagi antara yang terbaik di muka bumi. Kedudukan pertama dan kedua mungkin sudah ditakdirkan untuk Itali. Itupun sekiranya mereka menewaskan Mexico dan Japun.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...