Sunday, June 30, 2013

Piala Konfederasi 2013 Akhir : BRAZIL vs SEPANYOL




Final yang ditunggu-tunggu oleh segenap pelusuk bumi. Penyandang Juara Piala Dunia bertemu 5 kali Juara Piala Dunia. 2 kali Juara Eropah berturut-turut menentang pasukan tuan rumah. Spain's passing wizards vs. Brazil's new star Neymar. Anda namakan apa sahaja. Semuanya ada disini. Dua pasukan bertaraf dunia. Dan bukannya pasukan yang pergi melancong ke Australia untuk mengadakan perlawanan latihan dengan pemain part-time.
Pada aksi separuh akhir Sepanyol telah dikerah habis-habisan oleh Itali sebelum La Roja berjaya dalam penentuan penalti 7-6. La Roja akan ke perlawanan akhir ke-4 mereka dalam tempoh 5 tahun. Sesuatu yang mustahil untuk dilakukan oleh pasukan seperti Argentina, apatah lagi England. Manakala Brazil pula mengharapkan kegemilangan dibawah panji asuhan Felipe Scolari yang mana telah membawa kejayaan Piala Dunia 2002 kepada Selecao.  
Walaupun kejohanan ini turut diiringi isu protes penganjuran Piala Dunia Brazil, namun kemeriahannya masih dirasakan di dalam padang. Del Bosque sejurus sahaja membawa Sepanyol layak ke akhir terus mengeluarkan kenyataan berbaur defensive.

"Tidak syak lagi Brazil adalah pasukan pilihan untuk menjadi juara. Kami bermain extra 30 minit berbanding mereka. Manakala Brazil pula mempunyai kelebihan rehat 1 hari. Setakat ini hanya JDT sahaja mampu mengatasi masalah ini. Pasukan lain di dunia saya kurang pasti." ujar beliau dengan muka ketat seribu.

Sementara itu di kem Brazil pula ketika ini heboh tentang isu diving oleh Neymar yang seolah-olah pantang diusik mesti jatuh punya. Perangai keji seperti perlu diberi perhatian oleh pertahanan Sepanyol yang terdiri daripada Pique, Ramos, Arbeloa dan Alba. Walaupun Neymar tidak menjaringkan gol ketika bertemu Uruguay, tetapi kehadirannya di atas padang masih lagi merbahaya.

Jika berbicara tentang pasukan Brazil ini juga kita tidak boleh tertinggal daripada menyebut nama Paulinho. Susuk berusia 24 tahun ini merupakan sensasi terkini dari Brazil. Dipadankan bersama Luiz Gustavo dibahagian enjin pasukan Brazil membentuk satu gabungan utuh buat Selecao. Kehadirannya segera menenggelamkan nama-nama besar seperti Kaka dan Ronaldinho yang saya lihat sudah boleh melupakan aksi Piala Dunia tahun depan. Corak permainan dinamik dan work-rate yang tinggi merupakan senjata utama beliau. Xavi dan Busquets perlu menghalang Paulinho daripada membuat umpanan merbahaya sama ada kepada Neymar, Fred mahupun Hulk. Potong segera atau anda akan dihukum!!

Bagi pendapat saya, pasukan mana yang mampu mengawal bahagian tengah dengan cemerlang akan menjadi juara. Kita akan dapat lihat bagaimana Iniesta, Mata, Silva dan munkin juga Fabregas bertarung sampai ketitisan peluh yang terakhir semata-mata demi negara Sepanyol yang tercinta. Mereka juga bukan setakat bermain untuk 15 minit sahaja malahan sudah bersedia sehingga ke penentuan penalti jika terpaksa.

Disamping itu, kedua-dua pasukan baik pertahanan mahupun barisan serangan mereka, kedua-duanya mempunyai kelebihan serta kekurangan yang setara. The-Back-Four kedua-dua pasukan memang gemar naik ke atas untuk membantu pasukan masing-masing mendapatkan gol. Manakala pemain serangan mereka memang amat tajam dihadapan gol dan bukannya jenis Safee Sali. Inilah masanya untuk kita melihat sejauh mana rentak Samba mampu mengimbangi corak permainan Tiki-taka.

Ramalan: Brazil 2 - Sepanyol 3

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...