Thursday, June 13, 2013

Piala Konfederasi 2013 - JEPUN



Jurulatih: Alberto Zaccheroni

Jasa beliau yang paling dingati ialah kejayaan menjulang scudetto bersama AC Milan pada 1999. Beliau juga meminati  sistem 3-4-3. Menjadi jurulatih yang memenangi Piala AFC 2011 dan juga merupakan pengurus pertama yang berjaya membawa pasukannya layak ke Piala Dunia 2014. Mungkin sudah masanya untuk Zaccheroni berehat dan menenangkan diri sebagai persediaan menghadapi Piala Dunia tahun depan. Tetapi dengan adanya Piala Konfederasi ini, tidak salah rasanya menambah pingat kejayaan untuk pasukan Jepun. 


Penjaga gol: Eiji Kawashima (Standard Liege), Shusaku Nishikawa (Sanfrecce Hiroshima), Shuichi Gonda (FC Tokyo).

Saya mungkin akan memilih Eiji Kawashima sebagai pilihan utama untuk menjaga gawang Jepun dengan 44 caps yang telah beliau miliki serta mengambil kira  keterlibatan beliau dalam Piala Dunia yang lepas. Sudah pasti dia mendapat beberapa pengalaman yang baik untuk digunakan dalam kejohanan ini. Kawashima juga merupakan salah satu penjaga gol terbaik di Belgium Pro-League buat masa ini. Penjaga gol kedua, Nishikawa  mungkin akan dapat membantu apabila keadaan diperlukan. Tetapi masih banyak yang perlu dipelajari oleh penjaga gol ketiga, Gonda yang hanya mempunyai hanya satu cap sahaja setakat ini.

 
Pertahanan:Yasuyuki Konno (Gamba Osaka), Yuzo Kurihara (Yokohama F Marinos), Masahiko Inoha (Jubilo Iwata), Yuto Nagatomo (Inter Milan), Atsuto Uchida (Schalke), Maya Yoshida (Southampton), Hiroki Sakai (Hannover), Gotoku Sakai ( Stuttgart).

Apabila menonton aksi Nagatamo di Inter Milan, dia seolah-olah mempunyai bateri di dalam jantungnya serta tidak pernah kong. Dia boleh berlari selama 90 minit atau lebih. Seorang pertahanan yang sangat baik dan sesuai dengan perancangan skuad Zaccheroni ini. Lebih banyak hantaran lintang yang berkualiti perlu dilakukan oleh Nagatomo disamping larian obornya itu. Maya Yoshida yang beroleh 29 penampilan untuk Southampton musim ini juga antara nadi utama pertahanan Jepun. Selain itu, pemain seperti H. Sakai, G.Sakai dan Uchida sudah pasti akan menambahkan elemen Jerman sekiranya mereka dipanggil turun beraksi.

 
Tengah:Yasuhito Endo (Gamba), Kengo Nakamura (Kawasaki Frontale), Makoto Hasebe (Wolfsburg), Hajime Hosogai (Hertha Berlin), Keisuke Honda (CSKA Moscow), Hideto Takahashi (FC Tokyo).

Yasuhito Endo, mempunyai 128 caps untuk Jepun (tertinggi). Beliau adalah seorang lagenda yang terbaik pernah dimiliki oleh Jepun. Tersenarai sebanyak 10 kali dalam Best-Eleven J-league. Juga terkenal dengan ketepatan yang luar biasa dalam mengambil sepakan percuma. Endo telah membentuk tulang belakang yang padu dalam skuad Jepun ini. Beliau juga memiliki IQ bola sepak yang sangat tinggi. Lebih tinggi dari Shukor Adan saya rasa. Kehadiran beliau adalah untuk memberi inspirasi kepada seluruh skuad.

Beraksi di samping beliau adalah Hasebe, bintang dari Bundesliga ini merupakan ketua pasukan yang boleh diharapkan ketika pasukan Jepun amat dahagakan kepimpinan beliau. Nama Keisuke Honda seolah-olah tidak perlu diperkenalkan lagi. Pemain tonggak CSKA Moscow sedang berusaha untuk menambah jumlah 42 caps miliknya hanya pada usia 27 tahun.
 

Penyerang: Ryoichi Maeda (Jubilo), Shinji Okazaki (Stuttgart), Mike Havenaar (Vitesse Arnhem), Takashi Inui (Eintracht Frankfurt), Shinji Kagawa (Manchester United), Hiroshi Kiyotake (Nuremburg)

Dari senarai yang disebut di atas, ternyata Shinji Kagawa adalah yang paling menonjol di barisan hadapan Jepun. Beroleh 39 caps dan mendahului penyerang veteran Maeda yang hanya mempunyai 23 caps walaupun sudah 6 tahun bersama Samurai Biru. Okazaki akan menjadi penyerang utama sambil Shinji Kagawa akan bermain dibelakangnya. Dengan formasi 4-2-3-1, mungkin Shinji akan beroperasi pada sebelah kiri dan menolak Okazaki untuk bermain lebih ke hadapan.

 
Ramalan: Setelah dikaji bersama-sama pembantu saya Jenna Haze dan Tori Balck, kami tidak melihat Jepun akan layak melepasi peringkat kumpulan. Matahari mungkin akan menyinar, namun apabila udara wisel ditiup, mungkin ia akan mula terbit dari barat. Nampak tak perumpaan dahsyat di situ? Tempat ketiga akan menjadi terpuji untuk Jepun. Manakala tempat kedua akan membuatkan Soltan Bola terus menggeleng kepala atas dan bawah.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...