Thursday, June 13, 2013

Piala Konfederasi 2013 - SEPANYOL


 
Penjaga gol: Casillas (Real Madrid), Reina (Liverpool), Valdes (Barcelona);

Pertahanan: Alba (Barcelona), Albiol (Real Madrid), Arbeloa (Real Madrid), Azpilicueta (Chelsea), Monreal (Arsenal), Pique (Barcelona), Ramos (Real Madrid);

Tengah: Busquets (Barcelona), Cazorla (Arsenal), Fabregas (Barcelona), Iniesta (Barcelona), Martinez (Bayern Munich), Mata (Chelsea), Navas (Sevilla), Pedro (Barcelona), Silva (Manchester City) Xavi (Barcelona);

Penyerang: Torres (Chelsea), Soldado (Valencia), Villa (Barcelona).

 
La Roja telah memenangi hampir setiap kejohanan yang mereka sertai dalam tempoh lima tahun yang lalu. Hanya trofi ini sahaja yang belum dimiliki oleh pasukan Vicente del Bosque. Piala Dunia dan Eropah sudah menjadi milik mereka. Namun mereka hanya mampu menduduki tempat ketiga dalam Konfederasi 2009 sebelum ini. Del Bosque juga menegaskan piala ini adalah penting buat Sepanyol bagi mengukir satu lagi sejarah dalam pentas bola sepak dunia.

Seperti yang dijangka, Barcelona dan Real Madrid telah menyediakan sebahagian besar daripada skuad Sepanyol dengan 13 daripada 26 pemain yang dinamakan oleh Del Bosque. Pemain terbaik Sepanyol buat masa ini ialah Andres Iniesta. Jarang menghampakan dan sering memberikan aksi yang menakjubkan. Sangat konsisten serta cemerlang, Iniesta boleh mengubah nasib sesebuah pasukan hanya dalam sekelip mata dan mampu lebih menyerlah dalam perlawanan penting yang melibatkan Sepanyol.

Jurulatih yang berusia 62 tahun ini juga telah memanggil semula penyerang Fernando Torres selepas berjaya menjaringkan 23 gol yang menarik untuk Chelsea sepanjang musim 2012-13 ini. Manakala pemain tengah Bayern Munich, Javi Martinez juga kembali diberi kepercayaan. Ini mungkin disebabkan oleh pemain tengah Real Madrid, Xabi Alonso akan terlepas kejohanan ini selepas menjalani pembedahan akibat kecederaan paha. Kedua-dua pemain ini Torres dan Martinez telah terlepas aksi untuk kelayakan Piala Dunia bagi Sepanyol ketika menentang Perancis dan Finland pada bulan Mac.

Sangat sukar untuk memilih pemain yang tidak dikenal dalam pasukan Sepanyol ini kerana pelbagai kejayaan telah dimiliki oleh setiap daripada pemain yang mereka ada. Setiap posisi seperti tiada kelemahan. Namun salah satu posisi yang menjadi kegusaran skuad Sepanyol sebelum ini ialah pertahanan kanan. Cesar Azpilicueta saya kira mampu mengantikan Arbeloa yang sedikit lemah m Euro 2012 tahun lepas. Azpilicueta telah memberikan aksi cemerlang untuk Chelsea musim ini, dan dia adalah pemain yang perlu diberi perhatian sepanjang kejohanan ini.
 
Ramalan - Dari segi pengalaman, pasukan Sepanyol ternyata sudah sebelah kaki menjulang piala ini. Lima pemain mereka mempunyai lebih daripada 100 caps. Kebanyakan pemainnya juga adalah anggota skuad cemerlang sejak Euro 2008 lagi. Tidak mustahil mereka akan pulang sebagai juara kejohanan Piala Konfederasi 2013.



No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...