Friday, June 7, 2013

Segmen Ilmiah: Kesan Perangai Dalam Sistem Kamajuan Bola Sepak




Bertemu kita buat pertama kali dalam segmen Ilmiah. Dari segi Islam, adapun manusia di dunia ini, terbahagi kepada 3 kelompok:

1. Orang-orang yg Allah beri nikmat (rujuk an Nisa, ayat 69)
2. Orang-orang yg Allah murka! Yaitu orang-orang Yahudi.
3. Orang-orang Nasrani.

Perangai Yahudi: Mereka tidak beramal dgn ilmu yg mereka belajar. Dia buat suka hati dan kehendak dia, tak buat spt yg dia belajar.

Perangai Nasrani: Cinta dunia. Asal ada duit, perut penuh, mulut berisi, tak belajar pun tak apa. Dia tak peduli ilmu asal dia boleh hidup cukup!

Okeh, tu dari sudut Islam. Tetapi ini adalah blog bola sepak. Jadi ceritanya pun mestilah berkait tentang bola. Ye tak? Pada segmen ilmiah kali ini, kita akan belajar berkenaan 'Perangai'. Adapun Perangai itu dibahagikan kepada 15 bab. Tetapi pada segmen ilmiah kali ini, saya mahu membicarakan berkenaan perangai bola sepak, iaitu bab ketiga.

Dalam bola sepak, ada perangai yang bagus dan baik. Jadi, kali ini selepas beberapa tapisan, saya sudah memilih perangai yang terbaik sahaja bagi dijadikan contoh kepada kita dan seluruh umat manusia.

 
Perangai Arsenal.
 
Positif – Bersemangat muda. Sentiasa haus kejayaan. Suka bermain pasing-pasing cantik.
 
Negatif – Tulang rapuh. Sentiasa tercicir dalam sukan. Suka shuffle.
 

Perangai Manchester United.
 
Positif – Semangat lain macam. Pada satu masa dahulu suka gula-gula getah dan suka memakai skaf belang hijau kuning. Pada satu masa dahulu juga suka orang Korea. Tetapi kini beralih arah kepada warga Jepun pula.
 
Negatif – Suka menyalahkan orang lain terutamanya pengadil. Suka kepada lebih masa dan membuatkan masa permainan jadi panjang dan akhirnya penonton terlambat masuk wayang, dan terlepas melihat trailer filem-filem best. Mudah gelabah bila Liverpool menang walaupun dengan team lain.
 
 
Perangai Chelsea.
 
Positif – Kaya. Menghormati orang Afrika. Mempopularkan muzik Blues dan komik 'Blues untuk aku'.
 
Negatif – Tidak pandai menyembunyikan kecurangan. Asyik kantoi dengan skandal seks. Sentiasa rendah diri kerana orang cakap mereka tidak ada prestij. Untuk nampak prestij, dia cuba jatuhkan prestij orang.

 
Perangai Liverpool.
 
Positif – Sentiasa sabar. Orang kutuk macam mana pun, masih sabar. Bermaruah tinggi dan tidak pernah rasa rendah diri. Adil, dan ini dibuktikan pada perlwanan menentang pasukan tidak kuat dan kadang-kadang Liverpool main macam pasukan itu juga.
 
Negatif – Dahulu mempromosikan Carlberg, tetapi kini tidak lagi. Suka buat orang tertunggu-tunggu. Contohnya, liga inggeris dah lebih 20 tahun tak menang. Suka Lucas dan ultra defensif.
 

Perangai Harimau Muda.
 
Positif- Mesra haiwan, guna nama binatang. Sangat berkemahiran tinggi. Ada masa hadapan cerah. Rambut stail balung ayam.
 
Negatif – Mudah kena tipu, contohnya, cakap main game kompetatif, tapi setakat game persahabatan sahaja. Masa hadapan cerah tetapi apabila sudah ke hadapan, mendung pula. Kadang-kadang terus ribut selepas masuk era Harimau Malaya.
 

Perangai Spurs
 
Positif – Suka ayam.
 
Negatif – Ayam terlepas tangan bau taik.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...