Thursday, June 13, 2013

Piala Konfederasi 2013 - NIGERIA




Penjaga gol: 23-Chigozie Agbim (Enugu Rangers), 16-Austin Ejide (Hapoel Beer Sheva), 1-Vincent Enyeama (Maccabi Tel Aviv)

Pertahanan: 5-Efe Ambrose (Celtic), 21-Francis Benjamin (Heartland FC), 3-Elderson Echiejile (Sporting Braga), 6-Azubuike Egwuekwe (Warri Wolves), 12-Solomon Kwambe, 2-Godfrey Oboabona (both Sunshine Stars), 22-Kenneth Omeruo (ADO Den Haag)

Tengah: 18-Emeka Eze (Enugu Rangers), 10-John Obi Mikel (Chelsea), 13-Fegor Ogude (Valerenga), 4-John Ogu (Academica Coimbra), 17-Ogenyi Onazi (Lazio), 19-Sunday Mba (Enugu Rangers)

Penyerang: 9-Joseph Akpala (Werder Bremen), 15-Michael Babatunde (FC Kryvbas), 11-Muhammad Gambo (Kano Pillars), 8-Brown Ideye (Dynamo Kiev), 7-Ahmed Musa (CSKA Moscow), 20-Nnamdi Oduamadi (Varese), 14-Anthony Ujah (FC Cologne).


Super Eagles sejak beberapa tahun sebelum ini agak tenggelam. Sehinggalah mereka muncul juara Piala Afrika Februari lepas menewaskan Burkina Faso 1-0. Kegagalan layak ke Piala Dunia 2006 di Jerman serta gagal melepasi peringkat kumpulan di Afrika Selatan adalah siri kegagalan yang mereka cuba lupakan. Paling dibanggakan pun ialah pernah berada pada rangking tertinggi dalam sejarah bola sepak Nigeria pada tahun 1994 dengan menghuni tangga kelima ketika itu.

Pemain terbaik mereka buat masa ini ialah, John Obi Mikel. Di bahagian tengah beliau akan mematahkan setiap serangan dari pihak lawan sehingga membuatkan pemain sengal seperti Suarez terpinga-pinga. Hanya penjaga gol veteran Vincent Enyeama sahaja yang mempunyai  caps melebihi Mikel. Dan pengalaman ini boleh menjadi asset penting dalam kumpulan yang turut dibarisi Sepanyol dan Uruguay ini.

Salah satu pemain yang juga perlu diberi perhatian adalah Ahmed Musa. Dia adalah pemain sayap yang rajin dan ketika ini beraksi dengan kelab CSKA di Rusia. Beliau sangat pantas, boleh menggelecek dengan baik, serta boleh merembat dengan tepat dari jarak jauh. Pada usia hanya 20 tahun, beliau sudah menjadi pemain yang sangat matang, dan nampaknya dia sudah bersedia untuk bersinar pada musim panas ini. Ahmed Musa juga salah satu pemain paling berpengalaman dalam pasukan, dan keupayaannya menjaringkan gol menjadikan beliau watak penting dalam skuad dan dalam masa yang sama telah memiliki 5 jaringan gol bersama Nigeria

Ramalan - Nigeria telah diletakkan dalam kumpulan yang sangat sukar, dan mereka pasti perlu bekerja keras untuk melayakkan diri ke peringkat kalah mati. Saya merasakan nasib Nigeria akan ditentukan pada perlawanan terakhir. Meskipun masih ramai yang terkejut dengan kejayaan mereka Februari lepas, saya percaya mereka tidak akan berjaya mengulangi kecemerlangan yang sama.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...