There was an error in this gadget

Tuesday, June 11, 2013

Piala Konfederasi 2013 - MEXICO


Kekecewaan dan pasukan kebangsaan Mexico berpisah tiada sejak beberapa bulan yang lalu. Skuad ini tidak konsisten dalam Kelayakan Piala Dunia (CONCACAF) dan telah kelihatan seperti lemah lutut. Pada entri kali ini saya akan mengkaji kekuatan pasukan ini dan peluang Mexico dalam melihat sejauh mana mereka mampu pergi pada Piala Konfederasi Brazil 2013 ini. Berikut adalah analisis pasukan Mexico pada setiap posisi dan peluang di peringkat kumpulan dalam kejohanan ini.

Penjaga gol: Guillermo Ochoa (Ajaccio), José de Jesús Corona (Cruz Azul), Alfredo Talavera (Toluca)


Guillermo Ochoa  
Pasukan Mexico bolehlah dikatakan mempunyai kekuatan ampuh di posisi penjaga gol. Jose Corona dari Cruz Azul telah menjadi penyelamat pasukan sepanjang persembahan Kelayakan Piala Dunia (CONCACAF). Manakala Ochoa pula menyediakan pilihan mantap kedua sekiranya Corona tidak dapat mengekalkan statusnya sebagai penjaga gol nombor satu Mexico. Kiranya macam Harimau Malaya jugalah yang mempunyai Khairul Fahmi, Farizal Marlias dan Norazlan Razali yang setara kebangangngannya.


Defenders: Francisco Javier Rodríguez (América), Carlos Salcido (UANL), Diego Reyes (América), Severo Meza (Monterrey), Héctor Moreno (Espanyol), Jorge Torres Nilo (UANL), Hiram Mier (Monterrey), Gerardo Flores (Cruz Azul)
  
Ini adalah posisi paling lemah buat pasukan Mexico. Corak permainan tidak konsisten dan dipenuhi dengan pemain pertahanan veteran seperti Salcido dan Moreno membuktikan Mexico masih gagal menggantikan pemain-pemain hebat ini dengan pemain muda yang lebih bertenaga viagra. Posisi ini perlu diperkuatkan sekiranya Mexico ingin mara lebih jauh dalam kejohanan ini.


Tengah: Jesús Molina (América), Gerardo Torrado (Cruz Azul), Pablo Barrera (Cruz Azul), malaikat Reyna (Pachuca), Javier Aquino (Villarreal), Héctor Herrera (Pachuca), Jesús Zavala (Monterrey), Andrés Guardado (Valencia )

Andrés Guardado


Di sini amat jelas bahawa pemain seperti Guardado dan Zavala akan dijadikan jentera utama bahagian tengah pasukan Mexico.  Walau bagaimanapun, mereka ini tidak mempunyai kreativiti yang tinggi dan kadangkala gagal menyerlah ketika keadaan amat memerlukan mereka berbuat begitu.


Penyerang: Javier Hernández (Manchester United), Aldo de Nigris (Monterrey), Giovani dos Santos (Mallorca), Raúl Jiménez (América)

Dos Santos perlu lebih menyerlah

Siapa yang tidak kenal Hernández? Pemain terbilang Manchester United ini turut menjadi harapan utama pasukan Mexico. Selain Hernandez, Mexico  juga mempunyai de Nigris yang sering menjaringkan gol-gol penting. Pasukan ini turut memerlukan komitmen yang lebih tinggi daripada dos Santos untuk menghidupkan jentera serangan mereka.


Ramalan: Mexico terperangkap dalam satu kumpulan dengan Brazil, Itali, dan Jepun. Ketiga-tiga pasukan tersebut mampu pergi lebih jauh berbanding Mexico jika persembahan semasa diambil kira. Mexico mungkin akan menduduki tangga ketiga dalam kumpulan ini sekiranya mereka menewaskan Jepun. Manakala Itali dan Brazil sangat kuat untuk ditewaskan oleh Mexico.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...