Thursday, June 13, 2013

Piala Konfederasi 2013 - URUGUAY





Penjaga gol: Muslera (Galatasaray), Castillo (Danubio FC), Silva (Defensor); 

Pertahanan: Lugano (Malaga), Godin (Atletico Madrid), Coates (Liverpool), Aguirregaray (Penarol), Pereira (Benfica), Scotti (Nacional), Caceres (Juventus); 

Tengah: Gargano (Inter Milan), Pereira (Inter Milan), Rodriguez (Atletico Madrid), Eguren (Club Libertad), Lodeiro (Botafogo), Perez (Bologna), Arevalo (Palermo), Ramirez (Southampton), Gonzalez (Lazio);

 Penyerang: Suarez (Liverpool), Forlan (Internacional), Hernandez (Palermo), Cavani (Napoli).

Sejak Copa América 2011, Uruguay telah berjuang untuk mengulangi kecemerlangan di Argentina dan Afrika Selatan. Mereka perlu melayakkan diri ke Piala Dunia Brazil tahun depan sekaligus memberi saingan kepada negara jirannya itu, Brazil. Namun begitu, juara Piala Dunia sebanyak 2 kali ini telah mengalami penurunan mendadak sejak memenangi Copa America 201. Kini, La Celeste berada dalam keadaan bahaya hilang peluang beraksi di  Piala Dunia Brazil 2014 setelah hanya memperolehi dua mata daripada enam perlawanan dan jatuh ke tangga ketujuh, tiga tempat di bawah kelayakan automatik.

Kemenangan 1-0 ke atas Perancis di Montevideo beberapa minggu lepas adalah yang pertama terhadap Les Bleus sejak tahun 1966. Selepas perlawanan itu beberapa kelemahan dikenalpasti dalam skuad Uruguay. Namun kekuatan utama Uruguay ketika ini adalah barisan serangannya. Tabarez akan mempunyai pelbagai pilihan barisan serangan seperti Luis Suarez (Liverpool), Edinson Cavani (Napoli), Diego Forlan (Internacional) dan Abel Hernandez (Palermo).


Buat masa ini, Edinson Cavani adalah antara penyerang terbaik di Itali dan sudah banyak kelab-kelab terkemuka eropah mahu mendapatkannya. Selepas menjaringkan 38 gol dalam 43 perlawanan musim ini, dia boleh dikatakan antara penyerang paling berbahaya dalam kejohanan ini. Sementara itu, pertahanan Juventus, Martin Caceres yang telah dimasukkan selepas kemalangan kereta memaksanya daripada dua perlawanan kelayakan Piala Dunia pada bulan Mac.

Selain itu, penjaga gol berpengalaman Uruguay, Fernando Muslera yang kini bermain di Turki dengan Galatasaray juga antara pemain yang penting dalam skuad Le Celeste ini. Beliau seorang yang tangkas dan mampu memberi kejayaan secara sendirian kepada Uruguay. Muslera adalah antara penjaga gol termuda dalam kejohanan ini pada usia 26 tahun dan dia juga adalah antara yang terbaik.

Ramalan - Uruguay akan menentang Sepanyol dalam perlawanan pertama. Diikuti dengan perlawanan penting menentang Nigeria. Saya fikir kualiti menyerang mereka ditambah dengan kestabilan barisan pertahanan akan membawa pasukan ini melepasi peringkat pkumpulan. Namun akan tewas pada separuh akhir dan akan bertemu Brazil untuk penentuan  tempat ketiga dan keempat.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...