Monday, June 17, 2013

Piala Konfederasi 2013: Brazil vs Mexico

 
 
 
Brazil menewaskan pasukan Jepun dengan skor 3-0 dalam perlawanan pembukaan yang amat berat sebelah sebenarnya. Buat masa ini pasukan Brazil umpama datang dari bima sakti yang lain. Lawan seterusnya adalah Mexico. El Tri bukanlah lawan setara buat pasukan Brazil. Selepas Mexico dijinakkan pasukan Itali yang agak tidak stabil di Eropah, kini kita akan dapat melihat Brazil pula meratah mereka.
 
Neymar membuktikan dia adalah pemain yang perlu diberi perhatian secara serius oleh setiap lawan pasukan Brazil. Aksi penuh inspirasi berjaya menyodok pasukan Jepun yang kelihatan terkial-kial seperti tidak berlatih. Selain itu, Paulinho beraksi sangat mantap dibahagian tengah dan ini banyak membantu Brazil membuat dan merangka pergerakan bermula dari pemain ini. Gandingan Hulk dan Alves dipercayai akan digunakan sekali lagi untuk sebelah kanan pasukan Brazil bagi mencerahkan peluang gol untuk pasukan mereka.
 
Mexico mungkin sedikit bernasib malang kerana Itali beroleh gol daripada Pirlo yang sememangnya pakar dalam sepakan percuma. Namun satu yang perlu dibanggakan ialah aksi Dos Santos yang berjaya mengkucar-kacirkan pertahanan pasukan lawan. Jika Brazil tidak menjaga pemain ini dengan baik, dia akan memusnahkan pertahanan Brazil dengan larian serangan balas yang merbahaya itu hanya dengan sekelip mata.
 
Kita juga sedia maklum perangai David Luiz, Dani Alves dan Marcelo yang gemar naik ke atas. Tabiat ini perlu dikurangkan oleh ketiga-tiga mereka apabila berhadapan dengan Mexico. Dan jika Hernandez turut mempamerkan keajaiban yang sama seperti Piala Dunia 2010, sesuatu yang pahit pasti akan berlaku ke atas pasukan Brazil. Tidak mustahil untuk melihat Chicharito menjaringkan gol antarabangsanya yang ke-34 dalam aksi menentang Brazil ini.
 
Ramalan: Brazil 3 - Mexico 1

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...