Tuesday, June 24, 2014

Prebiu Piala Dunia 2014: Bosnia-Herzegovina vs Iran | Argentina vs Nigeria



Prebiu Piala Dunia 2014: Bosnia-Herzegovina vs Iran

Thursday, June 26, 2014  | 12:00 AM


Iran hampir sahaja mencipta sejarah untuk seri dengan pasukan Argentina sebelum Messi muncul dengan satu jaringan cantik menewaskan mereka. Pada perlawanan terakhir ini pasukan Iran berharap agar Messi dapat membantu mereka dengan menewaskan Nigeria. Dengan syarat pada waktu yang sama Iran wajib menumpaskan Bosnia. Seperti biasa Iran juga tetap mengharapkan ehsan pasukan lain untuk layak ke pusingan kedua.

Pasukan Bosnia-Herzegovina pula melalui satu kempen malang pada penampilan pertama mereka di Piala Dunia ini. Semuanya gara-gara ditewaskan oleh Argentina 2-1 dan kemudiannya tewas lagi kepada Nigeria 1-0. Hanya aksi mempertahankan air muka diharapkan oleh jurulatih Safet Susic supaya mereka tidak segan apabila turun mendarat di lapangan terbang Sarajevo.

Iran pernah terlibat dengan perang teluk. Manakala Bosnia turut terheret dengan kancah peperangan dan kezaliman puak Serbia. Jadi aku harap perlawanan ini berjalan dengan sengit dan bukannya seperti aksi testimonial peperangan merujuk kepada kekalutan dua negara ini yang pernah terlibat dengan kancah perang dan politik.


Pemain Tumpuan Bosnia-Herzegovina : Edin Dzeko
Pemain Tumpuan Iran: Ali Reza Haghighi
Ramalan : Bosnia-Herzegovina 0-2 Iran




Prebiu Piala Dunia 2014: Argentina vs Nigeria

Thursday, June 26, 2014  | 12:00 AM


Pasukan Nigeria berada 3 mata di hadapan Iran yang berada di tempat ketiga. Tetapi pasukan asuhan Stephen Keshi masih boleh tersingkir jika mereka tewas kepada Argentina manakala Iran berjaya mengalahkan Bosnia-Herzegovina.

Walaubagaimanapun pasukan Argentina semestinya masih bernafsu untuk memungut 3 mata sebagai persediaan awal bagi berada dalam kelompok 16 pasukan terbaik Piala Dunia 2014. Tambah-tambah lagi Messi yang sedang dalam pemburuan menjadi Messiah baru buat Argentina selepas kali terakhir La Albiceleste menjulang Piala Dunia ini pada 1986.

Senarai kecederaan pasukan Nigeria diketuai oleh Victor Moses, Godfrey Oboabona dan Reuben Gabriel yang mungkin tidak akan diturunkan kerana kecederaan. Manakala bagi Argentina pula tiada masalah kecederaan pemain.


Pemain Tumpuan Argentina : Lionel Messi
Pemain Tumpuan Nigeria : Obi Mikel
Ramalan :Argentina 2-0 Nigeria

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...