Sunday, June 22, 2014

Prebiu Piala Dunia 2014: Croatia vs Mexico | Cameroon vs Brazil


Prebiu Piala Dunia 2014: Croatia vs Mexico

Tuesday, June 24, 2014 | 4:00 AM


Ramalan sesetengah cerdik pandai bola sepak tentang pertemuan antara Croatia dan Mexico yang akan menjadi tumpuan dalam Kumpulan A ini adalah tepat belaka. Dengan menjangkakan bahawa Brazil akan tampil selaku juara Kumpulan A dengan menundukkan Cameroon dalam satu lagi perlawanan yang berlangsung serentak, Croatia dan Mexico pastinya mempunyai misi besar dalam perlawanan terakhir pada 24 June ini, di Recife.

Secara ringkas, perlawanan ini menemukan dua pasukan yang memiliki potensi dan kekuatan yang berbeza. Croatia akan bermain dengan tekanan yang lebih kerana mereka tahu keputusan seri tidak akan membantu mereka layak ke pusingan seterusnya. Mario Mandzukic, Ivica Olic dan Modric sedar ini adalah peluang terakhir mereka untuk terus mara dalam Piala Dunia 2014 ini.

Berbeza pula dengan Mexico. Keputusan seri akan membolehkan El Tri mengiringi Brazil ke pusingan kedua. Aksi tangkas pejaga gol Mexico Guillermo Ochoa sekali lagi akan menjadi pemisah antara kedua pasukan. Berdasarkan prestasi semasa ketika mereka seri dengan pasukan Brazil, pasukan Mexico rasanya mampu menyerap asakan Craatia dan seterunsnya menang dengan skor 2-1.


Pemain Tumpuan Croatia: Mario Mandzukic
Pemain Tumpuan Mexico : Miguel Layun
Ramalan : Croatia 2-1 Mexico


Prebiu Piala Dunia 2014: Cameroon vs Brazil

Tuesday, June 24, 2014 | 4:00 AM 


Sebenarnya agak mengejutkan apabila kita terpaksa menunggu sehingga perlawanan terakhir bagi melihat pasukan tuan rumah Brazil layak ke pusingan kalah mati.

Brazil telah merekodkan keputusan memberansangkan ketika menewaskan Croatia 3-1 dan kemudiannya seri 0-0 dengan Mexico dalam laga yang penuh dengan kejutan. Hasilnya pasukan didikan Luiz Felipe Scolari akan mengadap Cameroon pada pagi Selasa (waktu Malaysia) ini dalam kedudukan mereka sebagai pendahulu Kumpulan A dengan pungutan 4 mata. Walaubagaimanapun, menang atau seri akan tetap membawa Brazil ke slot 16 pasukan terbaik. Waima kalah sekalipun namun ia masih bergantung kepada keputusan antara aksi Croatia dan Mexico.

Walaupun Brazil dikritik kerana gagal menjaringkan gol pada aksi tempohari, Scolari dipercayai akan menurunkan kesebelasan yang sama untuk menentang Cameroon. Hulk sudah pulih. Tapi dia mungkin hanya akan memanaskan baku simpanan sahaja. Manakala Oscar dan Neymar akan kekal sebagai duo penggempur The Samba.

Sementara itu Cameroon yang sudah tersingkir kini hanya tinggal maruah saja untuk dipertahankan. Isu dalaman dan masalah persefahaman perangai antara pemain menjadi masalah utama sehingga tersingkirnya Cameroon dalam cara yang amat memalukan. Puuuuiiih!!

Pemain pertahanan Tottenham Hotspur Benoit Assou-Ekotto pasti tidak akan diturunkan selepas pertelagahannya dengan rakan sepasukan Benjamin Moukandjo ketika menentang Croatia. Alex Song juga digantung kerana kad merahnya. Jadi akan ada perubahan dalam kesebelasan pemain Cameroon.

Brazil akan menjadikan perlawanan ini sebagai medan ujian untuk mendapat rentak mereka semula sebelum bermulanya pusingan kalah mati. Manakala Cameroon sekali lagi akan gagal menemui jaring gol. Brazil diramal tiada masalah untuk menang 3-0.

Pemain Tumpuan Cameroon : Stephen Mbia
Pemain Tumpuan Brazil : Thiago Silva
Ramalan : Cameroon 0-3 Brazil

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...