Saturday, June 28, 2014

Prebiu Piala Dunia 2014: France vs Nigeria



Prebiu Piala Dunia 2014: France vs Nigeria 

Tuesday, July 1, 2014 | 12.00 AM


Skuad Perancis atau lebih dikenali sebagai Les Blues telah mengganas dalam peringkat kumpulan dan peminat setia mereka mula berangan yang zaman kegemilangan tahun 1998 akan kembali menjengah. Mereka menewaskan Honduras 3-0 sebelum menjaringkan 5 biji gol mengecewakan Switzerland. Malangnya Les Blues gagal menjaringkan sebarang gol ketika seri 0-0 dengan Ecuador. Penyakit ini mesti mereka hilangkan apabila berhadapan dengan Nigeria.

Manakala bagi pasukan Nigeria pula mereka mara ke pusingan kalah mati selepas menduduki tangga kedua di belakang Argentina dengan mengumpul 4 mata hasil daripada keputusan menang ke atas Bosnia-Herzegovina 1-0 dan seri 0-0 ketika bertemu dengan Iran. Sebagai tambahan aksi Nigeria ketika tewas 3-2 kepada Argentina merupakan persembahan paling bersinpirasi dengan setiap pemain menampilkan karekter tidak mudah menyerah kalah. Terutamanya Ahmed Musa yang menjaringkan 2 gol cantik dan jika corak permainan seperti ini mereka kekalkan, tidak mustahil Perancis akan bergelut untuk menumpaskan Nigeria.

Rekod menunjukkan kedua pasukan ini hanya sekali pernah bertemu dengan Nigeria memenang perlawanan tersebut dengan skor 1-0. Menjelang laga kedua pasukan ini kita tahu bahawa Nigeria akan sedikit sebanyak memberi saingan kepada Perancis. Namun ia masih sukar untuk negara Afrika tersebut untuk menghentikan nafsu menjaringkan gol dari pasukan gergasi Eropah ini. Perancis diramal menang mudah dengan skor 3-1.


Pemain Tumpuan Perancis : Karim Benzema
Pemain Tumpuan Nigeria : Ahmed Musa
Ramalan : Perancis 3-1 Nigeria

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...