Friday, June 20, 2014

Prebiu Piala Dunia 2014: USA vs. Portugal  


Prebiu Piala Dunia 2014: USA vs. Portugal  

Monday, June 23, 2014 | 6:00 AM 

Bagi pasukan Uncle Sam, Kumpulan Maut sudah menjadi Kumpulan Rahmat buat mereka. Ini kerana selepas sahaja mereka menewaskan Ghana dan juga melihat aksi longlai Protugal diratah Jerman, Amerika Syarikat kini merasakan mereka sebagai pilihan utama untuk mengecewakan pasukan asuhan Paulo Bento. 

Namun pasukan Amerika Sayrikat berdepan beberapa masalah kecederaan ketika ini. Jozy Altidore disahkan akan terlepas aksi menentang Portugal tetapi mungkin boleh diturunkan pada perlawanan terakhir bertemu Jerman. Rekod 22 golnya dalam 70 penampilan bersama Amerika Syarikat membuktikan kudratnya amat ditagih bagi membantu Uncle Sam mara ke pusingan kedua. 

Begitu juga dengan Clint Dempsey yang patah hidung. Namun dia boleh diturunkan dengan syarat memakai topeng perlindungan. Selepas mencipta rekod sebagai penjaring gol kelima terpantas dalam sejarah Piala Dunia, kehadiran serta pengaruh beliau diatas padang penting bagi merealisasikan misi Amerika menewaskan Portugal yang serba tidak menjadi setakat ini. 

Malang pula seakan-akan sayang dan cintakan pada pasukan Portugal. Selepas Pepe dikenakan kad merah dan digantung perlawanan, Fabio Coentrao pula sah tidak boleh beraksi sehingga Piala Dunia tamat. Hendak dijadikan cerita ini lagi pilu, kondisi kecederaan Cristiano Ronaldo masih lagi misteri dan juga ada kemungkinan tidak turun beraksi menentang Amerika Syarikat. Jadi apa yang tinggal untuk Portugal sebenarnya? Telur? 

Buat masa ini keyakinan amat menyerlah di Kem Uncle Sam. Sukar untuk Portugal bangkit terutamanya selepas dimalukan dengan kekalahan 4 gol tanpa balas. Selamat pulang buat Portugal dan Cristiano Ronaldo. 

Pemain Tumpuan USA : Clint Demsey
Pemain Tumpuan Portugal : Raul Meireless
Ramalan : USA 3 - 2 Portugal  

1 comment:

Silakan Laser Saye...