Tuesday, June 17, 2014

Prebiu Piala Dunia 2014: Colombia vs Côte d'Ivoire

Prebiu Piala Dunia 2014: Colombia vs Côte d'Ivoire

Friday, June 20, 2014  | 12:00 AM

Colombia bermain dengan baik pada perlawanan pertama menentang Greece. Ia sebenarnya mengatasi jangkauan ramai kerana ketiadaan Falcao dalam skuad mereka. Tetapi tanpa kehadiran Falcao sebenarnya ia telah membuka ruang kepada pemain lain untuk menyerlah iairtu James Rodriguez. Rodriguez menjadi bintang utama Colombia ketika pasukan tersebut membenam Juara Eropah 2004, Greece 3-0.

Kelincahan serta keupayaan pemain sayap Monaco berusia 22 tahun itu mencipta gerakan bahaya ke gawang lawan menyebabkan El Tricolor langsung tidak merasai ketiadaan peledak berbisa mereka, Radamel Falcao. Rodriguez yang kini menjadi burun Manchester United itu dijangka sekali lagi akan menjadi catur penting buat pasukan Colombia menewaskan Ivory Coast.

Ivory Coast pula dikatakan hanya bernasib baik untuk menewaskan pasukan Jepun. Terima kasih diucapkan kepada aura Drogba yang membantu pasukan tersebut bangkit dalam tempoh 90 saat untuk menjaringkan 2 gol.

Pada mulanya Ivory Coast kelihatan sedikit hilang arah sebelum kemasukan Drogba yang merubah keputusan perlawanan tersebut tidak sampai dalam tempoh dua minit. Mungkin jurulatih Ivory Coast, Sabri Lamouchi perlu mempertimbangkan untuk memasukkan Drogba dalam kesebelasan utama bagi menentang Colombia ini.

Berdasarkan statistik, Colombia tidak pernah bertemu dengan Ivory Coast sebelum ini. Mereka dijangka akan mendapat tentangan daripada pasukan Afrika tersebut. Namun pada akhirnya Colombia akan muncul pemenang dan layak ke pusingan kedua.

Pemain Tumpuan Colombia : James Rodriguez
Pemain Tumpuan Côte d'Ivoire : Wilfried Bony
Ramalan : Colombia 2 - 0 Côte d'Ivoire

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...