Friday, June 27, 2014

Prebiu Piala Dunia 2014: Costa Rica vs Greece


Prebiu Piala Dunia 2014: Costa Rica vs Greece

Monday, June 30, 2014  | 4:00 AM

Aku tenung sirap limau ais di atas meja secara mendalam. Waktu tengahari macam gini memang sedap pekena air sejuk buat penghilang haus. Tambah pula bila tengah tak tahu nak tulis apa bila menengok perlawanan ke-52 Piala Dunia 2014 ini adalah antara Costa Rica dan Greece. Lagi parah bila aku dapat tau kedua pasukan ini tidak pernah bertemu antara satu sama lain.

Costa Rica mara dari 'kumpulan maut' yang terdiri daripada 3 bekas juara Piala Dunia - Uruguay, Itali, England. Macam yang aku ada cakap sebelum ini. Costa Rica telah menukar status 'kumpulan maut' menjadi 'kumpulan kubur'. Apa tidaknya, habis England dan Itali dihantarnya pulang dengan perasaan duka.

Pada awalnya tiada siapa yang menyangka Costa Rica mampu pergi sejauh ini. Dan apabila kita melihat Greece adalah lawan mereka di peringkat kalah mati, secara tidak langsung kita boleh mengagak Costa Rica adalah calon semulajadi untuk layak ke suku akhir pula selepas ini.

Sebut pasal Greece ni terus aku hilang selera bola sepak. Bagi aku mereka melalui satu kempen yang mengecewakan. Corak permainan mereka juga tidak menampakkan keinginan untuk menjaringkan gol. Malahan apabila bertahan juga mereka kelihatan amat goyah. Mungkin sudah rezeki mereka barangkali untuk layak ke pusingan kalah mati ini. Jadi mereka perlu mempertingkatkan serta mempelbagaikan corak serangan mereka jika mahu menumpaskan Colombia sekaligus mara ke peringkat suku akhir.

Jika ditanya apa prediksi aku tentang perlawanan ini. Selepas aku hirup sirap limau ais dengan tenang, aku merasakan yang pasukan Greece tidak akan mampu menahan segala asakan daripada Costa Rica. Kemantapan bahagian serangan Costa Rica membolehkan mereka memenangi perlawanan ini dengan skor 3-1


Pemain Tumpuan Costa Rica : Joel Campbell
Pemain Tumpuan Greece : Andreas Samaris
Ramalan : Costa Rica 3-1 Greece

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...