Saturday, June 21, 2014

Prebiu Piala Dunia 2014: Netherlands vs Chile | Australia vs Spain



Prebiu Piala Dunia 2014: Netherlands vs Chile

Tuesday, June 24, 2014 | 12:00 AM



Berita kejayaan Belanda dan Chile yang layak ke pusingan 16 pasukan sudah terpampang di merata media masa, tidak kira sama ada yang tempatan mahupun antarabangsa. Tak kurang juga ada yang memerli bahawa perlawanan ini akan menjadi hambar dek kerana kedua-dua pasukan sudah pun berada dalam zon yang amat selesa. Jika perlawanan menjadi sengit sekalipun adalah kerana disebabkan kedua pasukan mahu mengelak daripada bertemu Brazil di pusingan seterusnya.

Belanda dan Chile pernah sekali bertemu sebelum ini. Aksi ketika itu berakhir dengan keputusan seri dua sama. Menjelang laga terakhir peringkat kumpulan ini aku dapat merasakan yang Chile akan bermain dengan baik. Tetapi Belanda mungkin akan beraksi lebih baik lagi berbanding Chile. Rekod jaringan pasukan Belanda dengan 8 gol dan hanya bolos 3 gol dalam 2 perlawanan sebelum ini wajar diambil kira.

Pemain Tumpuan Netherlands : Arjen Robben
Pemain Tumpuan Chile : Eduardo Vargas
Ramalan : Netherlands 3-2 Chile



Prebiu Piala Dunia 2014: Australia vs Spain 

Tuesday, June 24, 2014 | 12:00 AM


Cerdik pandai ada berkata, kali ini pasukan Australia adalah paling muda purata umur mereka mengikut sejarah penglibatan Socceross dalam Piala Dunia. Majoriti pemain yang dibawa semuanya kurang pengalaman dan lebih kepada sebagai pasukan persediaan bagi Piala Asia 2015 yang mana mereka sendiri akan menjadi tuan rumah. Jurulatih Ausrtalia, Angelos Postecoglou pula diberi kontrak 5 tahun untuk membina semula pasukan Australia dengan menghimpunkan semua bakat-bakat baru di A League dan juga liga luar negara.

Sebab itulah aku berulang kali cakap, pasukan ini terlalu bergantung harap kepada Tim Cahill. Pendek kata tiada kesinambungan antara generasi Viduka, Kewell, Neill, Schwarzer, Bresciano dengan generasi sekarang yang terdiri daripada Maty Ryan, Jason Davidson dan Mathew Leckie. Lohong yang besar dari segi jarak umur memaksa si veteran Cahill seakan-akan berseorangan menyumbat gol untuk pasukan Australia. Namun ketiadaan Cahill dalam aksi terakhir menentang Sepanyol kelak seperti sebuah siren awal buat barisan muda pemain Australia bahawa mereka juga sudah bersedia menggegar dunia dan mungkin akan menakluk Asia dalam masa 4 tahun akan datang.

Apa? Tiada ulasan untuk pasukan Sepanyol? Kita jumpa lagik 2 tahun di Piala Eropah 2016 Perancis. Bukankah Sepanyol pasukan POWER yang sentiasa 10 langkah di hadapan pasukan lain. Engkorang apa tahu? Sepak bola pun tonjol. Heh!

Pemain Tumpuan Australia : Mathew Leckie
Pemain Tumpuan Spain: Juan Mata
Ramalan : Australia 1 - 5 Spain

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...