Tuesday, June 24, 2014

Prebiu Piala Dunia 2014: Greece vs Côte d'Ivoire | Japan vs Colombia




Prebiu Piala Dunia 2014: Greece vs Côte d'Ivoire

Wednesday, June 25, 2014  | 4:00 AM

Baik Ivory Coast mahupun Greece, kedua-dua pasukan ini tidak pernah layak ke pusingan kalah mati berdasarkan 2 penampilan mereka sebelum ini. Oleh itu mereka sedar hanya 3 mata sahaja yang akan membawa mereka ke pusingan 16 pasukan terbaik Piala Dunia 2014 seterusnya mencatat rekod baru dalam sejarah bola sepak mereka sendiri.

Ivory Coast setakat ini telah mengumpul tiga mata daripada 2 perlawanan - mengalahkan Jepun pada perlawanan pertama sebelum tewas kepada pasukan yang sudahpun layak, Colombia. Sebenarnya seri sahaja sudah cukup buat Ivory Coast dengan syarat Jepun tidak menewaskan Colombia dengan jaringan lapan belas gol tanpa balas. Nampak mustahil bukan? Jadi Ivory Coast boleh bermain bola secara tenang dan rileeeekss kerana Greece setakat ini mempamerkan aksi kurang meyakinkan sejak bermulanya kempen Piala Dunia 2014 ini.

Tetapi Greece sebenarnya juga masih boleh layak ke pusingan seterusnya sekiranya mereka menewaskan Ivory Coast dengan jumlah gol yang besar. Sambil mengharapkan Colombia pula untuk menewaskan Jepun. Bolehlah kita katakan peluang kedua pasukan masih terbuka untuk layak, tetapi malangnya terpaksa mengharapkan bantuan dan belas ehsan dari pasukan lain. Macam penerima BR1M la pendek kata. Mengharapkan bantuan kerajaan jek kojenyer.

Menjelang perlawanan ini Greece akan turun tanpa kelibat Konstantinos Katsouranis yang dilayangkan kad merah ketika menentang Jepun. Dan tempatnya akan diambil alih oleh pemain tengah berpengalaman iaitu Giorgios Karagounis. Selain itu Kostas Mitroglou pula masih bergelut dengan kecederaan dan masih menunggu keputusan ujian kecergasaan. Manakala Theofanis Gekas akan diletakkan di bahagian serangan untuk bergandingan dengan penyerang berambut ikal dari Celtic, Georgios Samaras.

Ivory Coast pula sekali lagi akan menaruh harapan kepada gandingan trio Gervinho, Max Gradel dan Wilfried Bony di bahagian serangan bagi mendapatkan seberapa banyak gol yang boleh untuk mematikan terus langkah Greece pada perlawanan ini. Di bahagian pertahanan pula tidak akan ada sebarang perubahan cuma Yaya Toure sahaja mungkin akan diletakkan lebih ke bawah dalam posisi tengahnya. Pemain tengah bertahanlah tu namanya....

Oh, sebelum aku terlupa. Salam Takziah kepada keluarga Toure atas pemergian adik kepada Yaya dan Kolo iaitu Ibrahim Toure. Ibrahim Toure yang juga bermain untuk kelab Al-Safa di Lubnan telah meninggal dunia pada 19 June yang lalu. Moga rohnya bersemadi dengan tenang di sana.

Pemain Tumpuan Greece : Giannis Maniatis
Pemain Tumpuan Côte d'Ivoire: Yaya Toure
Ramalan : Greece 0 - 2 Côte d'Ivoire



Prebiu Piala Dunia 2014: Japan vs Colombia  | 4:00 AM

Sama seperti Greece dan Ivory Coast, pasukan Jepun turut mengharapkan tiga mata akan menjadi milik mereka supaya mereka boleh terus beraksi dalam kejohanan Piala Dunia kali ini. Jalan penuh ranjau yang mereka tempah ini berpunca daripada kekalahan mereka pada perlawanan pertama ke atas Ivory Coast sebelum hanya mampu seri dengan pasukan Greece tanpa jaringan pada 19 June yang lalu. Hasilnya mereka berada pada kedudukan ketiga di belakang Ivory Coast dengan mengumpul hanya satu mata sahaja.

Colombia bagaimanapun telah layak ke pusingan kedua selepas dengan steady menewaskan Greece 3-0 dan Ivory Coast dengan skor  2-1. Ini adalah pencapaian terbaik mereka sejak kali terakhir layak ke pusingan 16 pasukan terbaik pada Piala Dunia 1990.

Oleh kerana sudah layak, Colombia mungkin akan memasukkan beberapa pemain baru seperti Jackson Martinez, Carlos Bacca dan Fredy Guarin. Pemain pertahanan berpengalaman Mario Yepes serta Juan Guillermo Cuadrado pula akan direhatkan dalam perlawanan ini.

Buat masa ini tiada kecederaan serius dalam pasukan Jepun dan Shinji Kagawa dijangka akan kembali diturunkan dalam kesebelasan utama bersama-sama pemain tengah veteran Yasuhito Endo. Di bahagian serangan pula Yoshito Okubo dan Yuya Osako keduanya akan turun bergandingan bersama.


Pemain Tumpuan Japan : Keisuke Honda
Pemain Tumpuan Colombia : Jackson Martinez
Ramalan Japan 1 - 3 Colombia

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...