Wednesday, June 18, 2014

Prebiu Piala Dunia 2014: Switzerland vs France

Prebiu Piala Dunia 2014: Switzerland vs France

Saturday, June 21, 2014  | 3:00 AM

Pertembungan kedua pasukan ini dijangka akan berlangsung sengit kerana 3 mata akan memberikan mereka kedudukan yang amat selesa di dalam kumpulan E. Ini juga bagi mengelakkan daripada bertemu dengan Argentina pada pusingan kedua nanti.

Les Blues melalui kempen Piala Dunia kali ini dengan lebih ceria dan tenang di bawah tunjuk ajar Didier Deschamps dan mereka sedang bersedia untuk melupakan kempen memalukan pada Piala Dunia Afrika Selatan 2010 yang mana ketika itu kelam kabut dengan perangai pelik Raymond Domenech

Ramai yang tidak tahu bahawa Perancis memulakan aksi bertemi Honduras tempohari ketika rangking FIFA mereka berada di tangga ke -17 dunia. Tiada siapa yang menyangka Perancis akan mempamerkan aksi penuh bertenaga dan berjaya membungkam Honduras sebanyak 3 kali. Dan sebenarnya mereka berhak menjarinkan lebih dari 3 gol.

Sekali lagi fokus akan tertumpu kepada Karim Benzema. Penyerang Real Madrid yang berusa 26 tahun ini berjaya menepati ramalan awal untuk menyerlah pada kempen Piala Dunia 2014. Benzema menjaringkan 2 gol dan menjadi penyebab kepada jaringan gol sendiri oleh penjaga gol Honduras, Noel Valladares. Tidak lupa juga kepada Paul Pogba yang berjaya membalas kepercayaan seluruh umat Perancis dengan aksi penuh bertenaga di bahagian tengah Les Blues. Jika diteliti secara mendalam, pasukan Perancis sekarang ini mampu menewaskan mana-mana pasukan elit dalam kejohanan ini.

Sebagai seorang pengkaji bola sepak yang tidak bertauliah, aku tidak menganggap pasukan Switzerland ini mudah untuk ditewaskan oleh Perancis. Semangat juang anak buah Ottmar Hitzfeld memang lain macam dia punya pegi. Mereka menewaskan Ecuador pada minit ke- 93 selepas menunjukkan satu persembahan bola sepak yang penuh kualiti. Pemain simpanan Switzerland juga bertindak cemerlang dengan Admir Mehmedi menjaringkan gol dua minit selepas dia masuk pada separuh masa kedua. Manakala seorang lagi pemain simpanan Haris Seferovic menyumbat gol 30 saat sebelum tamat perlawanan.

Kedua pasukan ini sebenarnya sudah banyak kali bertembung sesama mereka dengan rekod sebanyak 36 pertemuan. Switzerland menang 12, Perancis 15 manakala 9 lagi keputusan berakhir dengan seri. Secara keseluruhan 120 gol telah mereka jaringkan bersama. Perancis menyumbat 62 gol daripadanya dan Switzerland pula 58 gol.

Apa yang aku boleh rumuskan ialah pasukan Perancis dijangka akan menang dengan skor 3-1 selepas kedua pasukan bertarung sengit sesama mereka. Heh!!

Pemain Tumpuan Switzerland : Valon Behrami
Pemain Tumpuan France : Karim Benzema
Ramalan: Switzerland 1-3 France

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...