Thursday, June 26, 2014

Prebiu Piala Dunia 2014: Brazil vs Chile




Prebiu Piala Dunia 2014: Brazil vs Chile

Sunday, June 29, 2014 | 12.00 AM



Khabar bertiup kencang mengatakan bahawa yang Joga Bonito sudah kembali. Dan seluruh Brazil kembali berwarna -warni dengan penuh keceriaan. Semuanya gara-gara kejayaan Brazil dengan penuh bergaya membelasah Cameroon 4-1. Brazil seterusya layak ke pusingan kedua untuk bertemu dengan rival Amerika Selatan dalam satu aksi yang boleh kita panggil sebagai Mini Copa Amerika.

Ya, mereka amat bertuah dengan kehadiran Neymar sebagai peyerang utama dengan sudahpun mengumpul 4 gol setakat ini. Walaubagaimanapun kemantapan posisi pertahanan pasukan Brazil masih boleh dipersoalkan. Tetapi umat Brazil berkali-kali melaungkan keyakinan yang mereka akan mampu menjulang Piala Dunia di tanahair sendiri sekaligus memadam kepiluan gagal melakukan perkara yang sama pada edisi 1950.

Pasukan Chile sedang melalui satu kempen Piala Dunia yang sukses sepertimana yang mereka idam-idamkan. Jurulatih Chile, Jorge Sampaoli begitu bangga dengan pasukannya. Dalam satu temuramah bersama wartawan sebuah akhbar tabloid Chile beliau ada berkata dalam nada sinis:

"Engko orang kerajaan ke pembangkang? Ko nengok aku ni sokong kerajaaan. Habis pasukan Sepanyol aku terajang!!!"

Selepas aku termenung secara mendalam. Ada betulnya Jorge Sampaoli berlagak dengan kehebatan pasukan Chile. Pertamanya mereka berjaya 'mengoyakkan' pasukan Astralia. Sehinggakan sampai ke hari ini ada pemain Australia yang tidak lena tidurnya. Kemudian pasukan Chile terpaksa pula mengadap Sepanyol yang baru sahaja dirodok 5-1 oleh Belanda. Walaupun tiada harapan diletakkan kepada mereka pada mulanya untuk menewaskan Sepanyol. Tetapi bak kata pepatah lapok, 'siapa yang makan Cili, dia yang terasa pedasnya'. Dengan tenang Eduardo Vargas dan Charles Aránguiz menghantar Sepanyol pulang menemui rakyat jelata mereka. Selepas perlawanan itu juga Chile berjaya mengesahkan diri mereka ke pusingan kedua.

Jika pertemuan silam diambil kira, mereka telah bertemu sebanyak 68 kali. Brazil memenanginya sebanyak 48 kali, Chile 7 kali dan 13 aksi lagi berakhir dengan keputusan seri. Sejumlah 217 gol dijaringkan antara mereka dengan Brazil menyumbat 159 gol. Manakala Chile 58 gol. Sudah tentu statisktik awal ini membuatkan penyokong Brazil tersenyum nipis.

Secara peribadi aku merasakan perlawanan ini akan menjadi sangat kompetitif. Oleh kerana ini adalah pasukan terbaik Chile dalam tempoh 50 tahun. Ramalan aku mungkin akan mengecewakan seluruh jiwa di dunia ini yang setia mendukung pasukan Brazil.


Pemain Tumpuan Brazil : Neymar Jr.
Pemain Tumpuan Chile : Eduardo Vargas
Ramalan :  Brazil 2-3 Chile

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...