Wednesday, June 18, 2014

Prebiu Piala Dunia 2014: Honduras v Ecuador

Prebiu Piala Dunia 2014: Honduras v Ecuador

Saturday, June 21, 2014 | 6:00 AM

Berdasarkan rekod silam, kedua pasukan telah bertemu sebanyak 13 kali. 8 kali daripadanya berakhir dengan keputusan seri. Manakala Honduras menang 2 perlawanan dan Ecuador merekodkan 3 kemenangan. Sebanyak 14 gol telah dijaringkan oleh Ecuador dan Honduras menjaringkan 13 gol. Apa yang boleh kita simpulkan di sini ialah kekuatan kedua pasukan ini kelihatan sama rata sahaja.

Pasukan Honduras bernasib malang apabila diundi bertemu Perancis dalam perlawanan pertama mereka. Lebih malang lagi apabila terpaksa bermain dengan 10 pemain selepas Wilson Palacios dilayangkan kad merah. Walaupun mereka dikritik kerana corak permainan yang ganas, tetapi itu adalah gaya yang tidak mungkin akan diubah oleh jurulatih mereka, Luis Suarez. Tetapi mereka sepatutnya perlu memperbaiki corak permainan kerana akan berhadapan tugas getir menentang Ecuador yang tidak kurang juga hebatnya.

Kemampuan Ecuador terbukti ketika mereka hanya ditewaskan oleh Switzerland dalam masa kecederaan. Apa yang perlu dilakukan oleh anak buah Reinaldo Rueda ialah mempertingkatkan skil dan bermain lebih tersusun serta tidak cuai pada minit-minit akhir perlawanan. Jika perkara ini berjaya diatasi, tidak mustahil Ecuador akan mengutip 3 mata apabila menenatang Honduras.

Sejarah pertemuan kedua pasukan menyukarkan untuk kita menentukan siapa yang akan muncul pemenang pada perlawanan yang dijangka akan menjadi sangat sengit dan kompetitif ini. Dengan perangai Honduras yang bermain bola ala-ala kombat, sudah pasti banyak kerambit, buloh runcing dan penyabit yang akan terbang melayang. Walaupun begitu, setelah dianalisis secara cermat, aku yakin Ecuador akhirnya akan muncul pemenang dengan skor 2-1.

Pemain Tumpuan Honduras : Jerry Bengtson
Pemain Tumpuan Ecuador : Enner Valencia
Ramalan Honduras 1 -2 Ecuador

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...