Monday, June 16, 2014

Prebiu Piala Dunia 2014: Spain vs Chile

Prebiu Piala Dunia 2014: Spain vs Chile

Thursday, June 19, 2014 | 3.00 AM

"Engkorang jangan risau. Tim kami akan bangkit dan aku nak habaq kang hangpa, tim kali ni lebih baik dari tim 4 tahun yang lepas."

Aku terduduk sambil mengurut dada selepas aku membaca twit daripada Fernando Torres tersebut. Celah mana yang dia kata bagus selepas kalah 5-1 dengan Belanda itu hari pun aku tak tau. Ada cakap-cakap juga yang mengatakan pemain Sepanyol telah dipawang. Sebuah surat khabar dari Indonesia memetik Diego Costa sebagai berkata...

"Kalau engkorang nak tau..kami macam kena pawang dalam filem Kolej 56. Alaaaaah...filem yang Ahmad Fauzi jadik hero tuuuu...yang ade Zainal Abidin Hassan berlakon tuuuu..."

Aku menjadi semakin runsing. Tapi bagi aku, bahagian tengah pasukan Sepanyol mesti dirombak. Del Bosque wajar memberi peluang kepada Koke, Mata dan Fabregas. Manakala Casillas yang ternyata tidak bermain baik sepanjang musim ini bersama Real Madrid perlu diganti. Sekurang-kurangnya dia boleh diganti dengan penjaga gol bola sepak pantai yang terkenal suatu masa dahulu. Siapa lagi kalau bukan Encik Pepe Reina (dia ni pun geng Ye Tak Ye jugak aku rasa).

Kenapa Xavi dan Iniesta wajib diganti?

Yang pertama ketiadaan Xavi akan memberi peluang buat Jorge 'Koke' Resurrección, seorang pemain tengah yang masih muda dan bermain lebih pantas serta lebih menyerang. Satu perkara yang sangat diperlukan bila Sepanyol melakukan ofensif mereka kerana ini memberi kelebihan dari segi kuantiti. Koke juga merupakan penyumbang hantaran kepada Diego Costa dalam pasukan Atletico Madrid musim ini.

Yang kedua, ketiadaan Iniesta bermakna Cesc Fabregas tidak lagi perlu bermain di bawah kelibat Iniesta. Sekaligus memberikan peluang kepada Fabregas untuk menentukan tempo dan corak permainan skuad Sepanyol.

Ketiga, tanpa kelibat Xavi dan Iniesta seluruh skuad Sepanyol akan mendapat faedahnya. Seperti kita tahu lawan kali ini adalah Chile yang mana mereka lebih pantas berbanding Belanda. Skuad Chile dengan kehadiran Alexis Sanchez dan Arturo Vidal merupakan antara skuad bola sepak muda yang berbakat pernah diketengahkan oleh Chile dan sudah pasti corak permainan mereka lebih pantas. Xavi dan Iniesta yang kita lihat tempohari ketika bertemu Belanda lebih menggemari permainan yang sedikit perlahan dan ini boleh menjerat Sepanyol ke kancah bahaya. Oleh itu, amat penting sekiranya Koke, Fabregas dan Mata di bawa masuk ke dalam skuad Sepanyol untuk menentang Chile nanti. Heh!

Pemain Tumpuan Spain : Diego Costa
Pemain Tumpuan Chile : Arturo Vidal
Ramalan : Spain 1 - 0 Chile

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...