Wednesday, June 18, 2014

Prebiu Piala Dunia 2014: Japan vs Greece

Prebiu Piala Dunia 2014: Japan vs Greece

Friday, June 20, 2014  | 6:00 AM

Berdasarkan kajian aku, Jepun dan Greece pernah bertemu hanya sekali sebelum ini yang mana kemenangan berpihak kepada The Blue Samurai dengan skor 1-0. Jika aku silap, sila betolkan.

Perlawanan ke-23 dalam kalendar Piala Dunia 2014 ini akan menemukan dua pasukan yang sedang memburu slot ke pusingan kedua selepas mereka tewas dalam aksi pertama tempohari. Sudah pasti ia akan menjadi pertarungan yang amat sengit.

Jepun yang tewas kepada Ivory Coast pada perlawanan pembukaan masih lagi belum menyerah kalah. Walaupun tewas, Jepun telah berjaya mendahului Ivory Coast seawal minit ke-16 melalui jaringan gol pemain AC Milan, Keisuke Honda. Segalanya kelihatan amat sempurna sehinggalah kemasukkan Didier Drogba yang membawa episod duka kepada The Blue Samurai. Pada aksi tersebut kita dapat lihat pasukan Jepun ini mampu bermain bola sepak secara pantas dan menyerang dengan bersungguh-sungguh, namun mereka kurang tajam apabila berada di hadapan gol.

Nasib Greece agak serupa dengan Jepun, tewas pada perlawanan pertama. Tetapi mereka mempamerkan aksi longlai ketika dilaukkan oleh Colombia 3-0. Jelas pasukan Amerika Selatan itu terlalu sukar untuk dikawal oleh Greece.Walaupun mereka berjaya mencipta beberapa peluang, namun penyudahnya amat mengecewakan. Apa yang jelas jurulatih Greece, Fernando Santos dan pasukannya gagal mengubah peluang yang tercipta kepada gol. Penyakit inilah yang perlu mereka elak menjelang pertemuan dengan pasukan Jepun. Pemain serangan Greece yang terdiri daripada Salpingidis, Mitroglou, Samaras dan Gekas wajib menjaringkan gol jika mahu pasukan mereka layak ke pusingan seterusnya.


Walau bagaimanapun, jika aksi pertama diambil kira, amat jelas sekali kegembiraan akan subur mekar ke Benua Asia.

Pemain Tumpuan Japan : Keisuke Honda
Pemain Tumpuan Greece : Panagiotis Kone
Ramalan : Japan 2 - 0 Greece

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...