Tuesday, June 24, 2014

Prebiu Piala Dunia 2014: Amerika Syarikat vs Jerman | Portugal vs Ghana


Prebiu Piala Dunia 2014: Amerika Syarikat vs Jerman

Friday, June 27, 2014  | 12:00 AM


Menengok kepada pasukan Amerika Syarikat dan Jerman yang hanya perlu seri dalam perlawanan terakhir kumpulan G ini membuatkan aku tersenyum sinis. Kedua jurulatih adalah berbangsa Jerman. Hendak menjadikan cerita lagi menarik ialah Joachim Lowe dan Jurgen Klinsmann pernah bekerjasama dalam Piala Dunia 2006 dan mencipta kenangan manis bersama skuad Jerman ketika itu. Tiba-tiba aku terhidu konspirasi wangi. Kita lupakan perihal konspirasi ini terlebih dahulu.

Amerika Syarikat ternyata memerlukan ketangkasan Tim Howard sekali lagi untuk melindungi The Yanks sepanjang perlawanan ini. Ini kerana lawan mereka adalah pasukan Jerman yang dibarisi oleh pemain serangan yang berbakat. Bagi mendapatkan gol pula mereka ada Clint Demsey yang mana setakat ini amat berkesan dihadapan gol.

Bagi skuad Jerman pula, status mereka selaku pasukan kedua terbaik dunia dalam ranking FIFA hampir sahaja dicabul oleh Ghana sebelum Miroslav Klose muncul sebagai penyelamat dan menjaringkan gol bagi menyamai rekod jaringan di Piala Dunia milik Ronaldo Gemuk.

Tiada banyak tekanan yang akan dihadapi oleh kedua pasukan kerana dengan keputusan seri sahaja sudah mampu membawa mereka ke pusingan 16 pasukan terbaik. 


Pemain Tumpuan Amerika Syarikat : Tim Horward
Pemain Tumpuan Jerman : Miroslav Klose
Ramalan : Amerika Syarikat 3-3 Jerman



Prebiu Piala Dunia 2014: Portugal vs Ghana

Friday, June 27, 2014  | 12:00 AM


Mungkin ada peminat pasukan Portugal yang sakit hati dengan corak permainan skuad idaman mereka ini. Ada juga yang merasakan hak asasi mereka sebagai peminat pasukan Portugal telah diceroboh dek kerana mereka hampir sahaja disingkirkan Jerman tempohari. Sehinggalah muncul satu hantaran lintang dari Cristiano Ronaldo dan ditanduk kemas oleh Silvestre Varela. Seluruh pendukung pasukan Seleccao da Quinas kembali bernyawa dan sedar mereka masih ada lagi harapan untuk ke pusingan kedua.

Tetapi Portugal dan Ghana perlu sedar yang perlawanan mereka tidak membawa sebarang makna sekiranya Jerman dan USA membuat keputusan untuk bermain demi mencapai seri sahaja. Tidak ada apa yang perlu mereka kesalkan kerana aksi permulaan mereka yang longlai dalam kempen kali ini mengheret mereka ke jalan yang berliku seperti ini.

Di pihak Portugal, Pepe akan kembali semula daripada penggantungan kad merahnya. Manakala pasukan Ghana akan turun tanpa khidmat Sulley Muntari dan mereka akan tetap mengekalkan taktikal menyerang kerana percaya dengan menyerang adalah cara terbaik untuk bertahan.


Pemain Tumpuan Portugal : Cristiano Ronaldo
Pemain Tumpuan Ghana : Gyan Asamoah
Ramalan : Portugal 2-1 Ghana

2 comments:

  1. portugal perlu menang lebih 3 gol dan dalam masa yang sama harap ghana akan bg fight. ini untuk memastikan USA layak dgn defisit gol walaupun kalah kepada jerman

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...