Monday, June 30, 2014

Prebiu Piala Dunia 2014: Argentina vs Switzerland



Prebiu Piala Dunia 2014: Argentina vs Switzerland

Wednesday, July 2, 2014  | 12:00 AM 

Amacam puasa? Okay tak? Sahur dah? Iftor dah? Terawih dah? Witir dah? Tahajjud dah? Kalau semua dah, mari kita hayati bersama perlawanan ke-55 Piala Dunia 2014 pusingan kedua kalah mati antara Argentina dan Switzerland. 

Bagaimana mereka layak? 
 
Argentina menang kesemua 3 perlawanan peringkat kumpulan dengan mengutip 9 mata dan menjadi juara Kumpulan F. Manakala Switzerland pula mengumpul 6 mata hasil daripada 2 kemenangan dan menamatkan pusingan peringkat kumpulan di tempat kedua Kumpulan E. 

Seluruh Argentina wajar berterima kasih kepada Lionel Messi atas persembahan mantapnya setakat ini di Piala Dunia 2014. Memang pada mulanya Argentina adalah pasukan pilihan utama untuk menjuarai Piala Dunia 2014, tetapi aksi mereka secara keseluruhan di atas padang masih berada di bawah tahap terbaik mereka. Ini kerana mereka masih gagal menewaskan pasukan seperti  Bosnia-Herzegovina dan Iran dalam keadaan yang selesa. Kadangkala Argentina seperti bergelut untuk memberikan aksi terbaik dengan Gonzalo Higuain serta Sergio Aguero juga masih tercari-cari rentak mereka. Kedua pemain ini perlu bermain lebih cemerlang supaya beban menjaringkan gol tidak terletak hanya kepada Messi seorang sahaja. Manakala kerapuhan di bahagian pertahanan pula wajar diberi perhatian. Lihat sahaja bagaimana mudahnya Ahmed Musa menyumbat 2 gol meskipun Argentina berjaya menewaskan Nigeria dengan skor 3-2. Argentina perlu menguatkan lagi posisi pertahanan mereka sekiranya ingin mara lebih jauh lagi dalam kejohanan kali ini. 

Switzerland memulakan kempen Piala Dunia 2014 ini dengan persembahan sedikit goyah walaupun mereka diletakkan sebagai antara pasukan terkuat dalam edisi kali ini. Seperti juga Argentina, pasukan Ottmar Hitzfeld ini tidak memiliki barisan pertahanan yang mantap dan buktinya mereka tewas 5-2 kepada Perancis pada perlawanan kedua peringkat kumpulan. Mereka layak ke pusingan 16 pasukan terbaik selepas Xherdan Shaqiri menjaringkan hatrik dalam pertemuan hidup mati ketika menentang Honduras. Menjelang pertemuan dengan Argentia ini, pasukan Switzerland dijangka akan bermain dengan lebih santai kerana tiada apa yang perlu mereka risaukan sambil berharap tekanan akan lebih memihak kepada pasukan Argentina. 

Pemain Tumpuan Argentina : Lionel Messi
Pemain Tumpuan Switzerland  : Xherdan Shaqiri
Ramalan : Argentina 4-2 Switzerland

1 comment:

Silakan Laser Saye...